چشم‌هایی در انتظار نیمکت‌ مدرسه؛ من مجید ۱۶ سال دارم

اسمش را می‌پرسم و با خجالتی که سعی در پنهان کردنش دارد، جواب می‌دهد: کوچیک شما مجیدم. ۱۶ساله است و در کلاس اول درس می‌خواند. می‌گوید از شش سالگی کار می‌کند و کمک خرج پدر پیر و عیالوارش است.سه خواهر و یک برادر کوچکتر از خودش دارد که آنها هم نتوانسته‌اند به موقع به مدرسه بروند. تنها برادرش، کلاس دوم دبستان ترک تحصیل کرده و خوش شانس‌ترین خواهرش هم امسال کلاس چهارم ابتدایی را تمام می‌کند.

به گزارش ایسنا، سختی و فشار زندگی باعث شده از لحاظ چهره و رفتار پخته‌تر از هم سن و سالانش به نظر برسد. دوست دارد خواندن و نوشتن یاد بگیرد تا بتواند کتاب داستان بخواند و از حساب و کتاب زندگی سر در بیاورد. حساب و کتابی که اگر عادلانه پیش می‌رفت، مجید امسال یک دانش آموز دبیرستانی بود نه اینکه بخواهد تازه الفبا را یاد بگیرد تا ۹ سال بازماندگی از تحصیلش را جبران کند.

آمار نمی‌دهیم!

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به تفاوت مفهوم بازماندگی از تحصیل با ترک تحصیل ، اظهار کرد:  منظور از بازمانده از تحصیل افراد هفت تا ۱۶ساله هستند که سن آنها از سن ورود به مدرسه گذشته و به مدرسه مراجعه نکرده‌اند ولی ترک تحصیل کرده‌ها کسانی هستند که پس از گذراندن یک یا چند سال تحصیلی مدرسه را ترک کرده‌اند.

یونس جاوید نسب در پاسخ به اینکه جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل البرز چقدر است، اظهار کرد: به دلیل برخی محدودیت‌ها، امکان ارائه آمار دقیقی از تعداد این دانش آموزان، وجود ندارد.

وی ادامه داد: اختلافات والدین، مهاجرت خانواده و مشکلات اقتصادی از مهمترین دلایل بازماندگی یا ترک تحصیل دانش آموزان البرزی است.

کرونا آمار بازماندگان تحصیل را افزایش داده است

وی با اشاره به افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل در دو سال اخیر توضیح داد: با شیوع کرونا، برخی والدین به واسطه نگرانی از ابتلا به این ویروس، ترجیح دادند که فرزندشان را پایه جدید تحصیلی ثبت نام نکنند.

این مسئول با بیان اینکه استدلال این والدین این بود که سلامت فرزندشان بر تحصیل آنها ارجحیت دارد، افزود: بر این اساس طی دو سال گذشته شاهد افزایش دانش آموزان بازمانده از تحصیل به ویژه در پایه اول ابتدایی بودیم.

جاویدنسب اظهار کرد: البته با واکسیناسیون عمومی در مقابل کرونا و کاهش تعداد مبتلایان، دغدغه والدین در این زمینه کاهش داشته و امسال شاهد ثبت نام  بیش از ۸۰ درصد از این دانش آموزان بودیم.

وی با اشاره به اینکه شناسایی کودکان ترک تحصیل کرده و بازمانده از تحصیل ساده نیست، اضافه کرد: شماره تلفن و آدرس دقیقی از والدین برخی از این دانش آموزان در دسترس نیست که دسترسی به این اطلاعات نیازمند همکاری اداره کل مخابرات البرز است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز توضیح داد: باید تعاملی بین آموزش و پرورش، ثبت احوال و مخابرات استان صورت بگیرد تا از طریق کد ملی والدین بتوانیم به شماره تلفن و آدرس دقیقی از این دانش آموزان دسترسی پیدا کنیم.

مشکلات اقتصادی مهمترین عامل ترک تحصیل دانش آموزان

جاوید نسب با تاکید بر اینکه ترک تحصیل دانش آموزان یا بازماندن کودکان از تحصیل مساله‌ای چند وجهی است، گفت: برای برخورداری همه کودکان از حق تحصیل، کمیته امداد، ثبت احوال، دستگاه‌های مختلفی مثل بهزیستی، نیروی انتظامی، استانداری و ... دخیل هستند و و تلاش آموزش و پرورش به تنهایی کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی عاملی مهم در ترک تحصیل برخی دانش آموزان دارد، گفت: طی چند سال گذشته تورم و گرانی افسار گسیخته باعث کوچک شدن سبد اقتصادی بسیاری از خانوادها شده است.

وی اظهار کرد: بر این اساس برخی والدین با این استدلال که اگر فرزندشان در جایی مشغول به کار شود می‌تواند بخشی از هزینه‌های زندگی را تامین کند، با ادامه تحصیل آنها مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا آمار ترک تحصیل کرده‌ها بیشتر بود ولی حالا آمار بازمانده از تحصیل‌های استان بیشتر است.

جاوید نسب با بیان اینکه برخی والدین معتقدند اگر فرزندشان یکی دو سال درس نخواند اتفاقی نمی‌افتد، افزود: شاید عقب ماندگی تحصیلی آنها را بتوان جبران کرد ولی این تاخیر در ثبت نام کودکی که آماده تحصیل است، فرایند رشد او را کند می کند.

ترک تحصیل در پسران بیشتر از دختران است

وی با اشاره به اینکه در البرز بیشتر دانش آموزان پسر هستند که ترک تحصیل می کنند، گفت: علاوه بر این، آمار ترک تحصیل کرده‌ها در شهرهای استان بیشتر از مناطق روستایی است.

جاویدنسب در پاسخ به اینکه کدام ناحیه کرج بیشترین آمار ترک تحصیل کرده‌ها را دارد، گفت: با توجه محدودیت‌های موجود به این سوال هم نمی توانم پاسخ بدهم.

این مسئول توضیح داد: در صورتی که مدارس به طور کامل حضوری شوند، پیگیری برای بازگرداندن این دانش آموزان راحت تر خواهد بود.

وی در ادامه  با اشاره به برخی حمایت‌های آموزش و پرورش برای تسهیل شرایط تحصیل دانش آموزانی که مشکل دارند، گفت: سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ دستگاه تبلت، گوشی تلفن همراه و سخت افزار آموزشی بین دانش آموزان نیازمند استان توزیع شده است.

جاوید نسب افزود: برخی دانش آموزان حتی از پس تامین هزینه خرید کتب درسی هم بر نمی آیند که در این شرایط مدیران مدرسه کتاب و لوازم التحریر را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه  مردم می‌توانند به آموزش و پرورش در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده کمک کنند، افزود: در صورت مشاهده کودکی که به هر دلیل از حق تحصیل خود محروم مانده، باید با شماره ۰۲۶۳۲۵۲۲۷۲۸ تماس بگیرند یا به نزدیک ترین اداره آموزش و پرورش محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: محرومیت دانش آموزان از تحصیل، مساله‌ای اجتماعی است و صرفا با اقناع والدین برای بازگشت فرزندشان به مدرسه حل نمی‌شود.

جاویدنسب با بیان اینکه دانش آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند بسیار آسیب پذیر هستند، افزود: با ارائه خدمات حمایتی و پشتیبانی امکان حضور مجدد این دانش آموزان در مدارس بیشتر می شود.

بازگشت ۱۳۲ کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه این اداره کل در خصوص آموزش کودکان کار و خیابانی که از تحصیل بازمانده‌اند، خدماتی ارائه می‌دهد، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۲ کودک بازمانده از تحصیل در مدارس دولتی استان ثبت نام و به تحصیل بازگشته‌اند.

اسدالله حیدری توضیح داد: علاوه بر این، امکان ثبت نام ۷۰ کودک در مراکز حمایتی- آموزشی بهزیستی به دلایلی چون مشکلات ذهنی، سن بالا و نداشتن اوراق هویتی وجود نداشت.

وی اضافه کرد: متولی اصلی شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده، آموزش و پرورش است و ما صرفا کودکانی که به دلایل مختلف به مراکز بهزیستی ارجاع می شوند را در این حوزه رصد و شرایط بازگشت به تحصیل آنها را فراهم می کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400100401885
  • خبرنگار : 50023