استقبال آمریکا از اعلام توافق هیات‌های روسیه و اوکراین بر سر آتش بس

پس از آنکه سازمان امنیت و همکاری اروپا از توافق هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین بر سر برقراری مجدد آتش‌بس کامل در شرق اوکراین خبر داد، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، اخیرا میکو کینونن، نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد، هیات‌های مذاکره‌کننده از روسیه و اوکراین از «عزم راسخ» خود برای «تقویت» توافقنامه آتش‌بس ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی خبر دادند. او تصریح داشت، گزارش‌های گروه ویژه نظارت بر آتش‌بس نشان می‌دهد که وضعیت اجرای آن در شرق اوکراین "شکننده" بوده است.

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا از اعلامیه اخیر سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در مورد توافق طرفها برای بازگشت به پایبندی به آتش بس در شرق اوکراین استقبال می کند.

پرایس خاطر نشان کرد: ایالات متحده آمریکا از اعلامیه سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد "عزم قوی" نیروهای دولتی اوکراین و نیروهای تحت رهبری روسیه در شرق اوکراین برای پایبندی کامل به تدابیر تقویت کننده توافقنامه آتش بس ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰ استقبال می‌کند. ما امیدواریم که صلح ناشی از آن فضای دیپلماتیک لازم را برای تنش زدایی منطقه ای ایجاد کرده و فضای مثبتی را برای گفتگوهای بیشتر فراهم آورد.

در این بیانیه آمده است: همانطور که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است، درگیری در شرق اوکراین تنها در یک فضای کاهش تنش، مانند آتش بس اعلام شده اخیر، قابل حل است. ما آماده کمک به تسهیل اجرای توافقات مینسک در حمایت از سازمان امنیت و همکاری اروپا و پروسه نرماندی هستیم.

پرایس درخواست واشنگتن از مسکو را برای عقب بردن نیروهای خود از مناطق مجاور مرز با اوکراین تکرار کرده و اظهار داشت: ما همچنان از دولت روسیه می خواهیم که تعهدات خود طبق توافقنامه مینسک برای عقب بردن نیروها و تسلیحاتش از خط تماس در شرق اوکراین و همچنین عقب بردن نیروهایی که در امتداد مرزهای اوکراین تجمیع کرده و همچنین برای پایان دادن به لفاظی های تهاجمی و تهدیدآمیزش عمل کند.

مسکو و کی‌یف طی ماه‌های گذشته بارها یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین و نظامیان این کشور متهم کرده بودند. توافقی که حدود یک سال و نیم پیش بین دو طرف به دست آمد منجر به کاهش چشمگیر تلفات طی ماههای پس از آن شده بود.

به گفته نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا شمار موارد نقض آتش‌بس طی ماه جاری میلادی به طور میانگین پنج برابر بیشتر از موارد مشابه در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ بود.

درگیری‌های اصلی در شرق اوکراین به دنبال توافقی که سال ۲۰۱۵ میلادی در مینسک، پایتخت بلاروس و با میانجیگری فرانسه و آلمان به دست آمد پایان یافت. با این حال درگیری‌های پراکنده بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و نظامیان اوکراین در شرق این کشور همچنان منجر به تلفاتی در میان غیرنظامیان و نیروهای دو طرف می‌شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100301496
  • خبرنگار : 71415