آخرین دیدار با تلسکوپ فضایی "جیمزوب" پیش از پرتاب

آژانس فضایی اروپا با انتشار فیلم و تصاویری اعلام کرد که محفظه حامل تلسکوپ فضایی جیمزوب در روز جمعه ۱۷ دسامبر(۲۶ آذر) بسته شده است.

به گزارش ایسنا، این محفظه یا "دماغه" موشک از جیمزوب هنگام پرتاب و سفرش از میان جو در روز شنبه ۲۵ دسامبر(۴ دی) محافظت می‌کند.

پیشتر "وب" بر روی موشک آریان ۵ قرار داده شده و یک محافظ پرده مانند برای جلوگیری از آلوده شدن روی آن قرار گرفته بود.

در روزی که "وب" درون محفظه اصلی قرار گرفت، پرده محافظ روی آن برداشته شد و محافظ به آرامی از بالا به پایین آمده و در محل خود محکم شد.

این عملیات خاص و حساسی بود که با کمک یک سیستم هدایت لیزری انجام گرفت زیرا فضای میان این تلسکوپ فضایی تا شده با ۴.۵ متر عرض و محافظ آن با ۵.۴ متر عرض، بسیار کم است.

این محافظ مجهز به کنترل‌کننده‌های مخصوص محیطی است که تلسکوپ فضایی را در آخرین روزهای حضورش در زمین در دما و رطوبت مناسب و کنترل‌شده نگه می‌دارند.

اکنون که "وب" به طور ایمن به موشک آریان ۵ وصل شده و درون محافظ قرار گرفته است، عملیات‌ مکانیکی مربوط به این تلسکوپ فضایی در محل پرتاب آن در گویان فرانسه به طور رسمی به پایان رسیده است.

تنظیمات نهایی نرم‌افزاری و الکتریکی آن در ساعات پایانی قبل از پرتاب در سکوی پرتاب انجام خواهد گرفت. "وب" حدود ۲۰ دقیقه پیش از پرتاب به باتری داخلی متصل می‌شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1400100200969
  • خبرنگار : 71654