جایی برای «بی‌همه چیز» نیست!

با آغاز اکران فیلم سینمایی «بی‌همه چیز» اختصاص سالن‌ها و سانس‌های نامناسب توسط سینماهای حوزه هنری با انتقاد تماشاگران و عوامل این فیلم مواجه شده است. در حالی که برخی تحریم این فیلم از سوی حوزه هنری را عامل این اتفاق می‌دانند نماینده حوزه هنری در خراسان رضوی اکران تازه فیلم را عامل این موضوع می‌داند.

«بی‌همه چیز» درامی اجتماعی به کارگردانی محسن قرایی است که در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است. این فیلم سینمایی در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شرکت و در ۱۴ بخش کاندید دریافت جایزه شد. این فیلم که نظر بسیاری از منتقدان و تماشاگران جشنواره را به خود جلب کرده بود از چهارشنبه، ۲۴ آذر ماه، همزمان با سراسر کشور در مشهد به اکران در آمد. اکرانی که از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه بود که همچنان ادامه دارد.

اختصاص سالن‌های کوچک و سانس‌های نامناسب به این فیلم در سینماهای متعلق به حوزه هنری در مشهد یکی از این موارد است که با انتقاد تماشاگران مشهدی سینما مواجه شده است. موضوعی که علاوه بر مشهد در سایر سینماهای حوزه هنری در سطح کشور نیز اتفاق افتاده است. این موضوع انتقاد کارگردان و بازیگران این فیلم سینمایی را نیز به همراه داشته و آنان سیاست حوزه هنری در خصوص سانسور یا تحریم فیلم را عامل این موضوع دانسته‌اند.

با این حال سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به اینکه اطلاعی از تحریم این فیلم از سوی حوزه هنری ندارد تعداد بالای فیلم‌های در حال اکران و اکران تازه این فیلم را از جمله دلایل در اختیار قرار دادن سالن‌های کوچک و سانس‌های خلوت به «بی‌همه چیز» بر می‌شمارد و می‌گوید اگر از این فیلم استقبال شود سالن‌ها و سانس‌های بهتری به آن اختصاص پیدا خواهد کرد.

احمدرضا بهبهانی در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص، اظهار کرد: اختصاص سانس به فیلم‌ها بر اساس قابلیت‌ آن فیلم‌ و زمان اکران آن انجام می‌شود. در حال حاضر تنها پنج روز از اکران این فیلم در مشهد می‌گذرد و سه سانس در پردیس سینمایی هویزه و یک سانس در سینما آفریقا برای این فیلم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۱۵ فیلم در پردیس‌های سینمایی مشهد در حال اکران هستند، ادامه داد: در ابتدا فیلم‌های تازه اکران شده در سالن‌های کوچک و محدود پخش خواهد شد و در صورت استقبال شهروندان در سالن‌های دیگر پخش خواهد شد. برای فیلم «شهر گربه‌ها» نیز چنین اتفاقی رقم خورد. این فیلم در ابتدا در سالن‌های هفت و هشت پردیس سینمایی هویزه به اکران درآمد و سپس سالن‌های بهتری به آن اختصاص یافت.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: باید چند روزی از اکران فیلم «بی‌همه‌ چیز» بگذرد و در صورتی که استقبال و بلیت فروشی این فیلم به‌خوبی انجام شود سالن‌ و سانس‌های بهتری در اختیار آن قرار خواهیم داد. استقبال بهتری از فیلم «گشت ارشاد ۳» و «دینامیت» شده که به همین‌ دلیل سالن و سانس‌های بهتری برای این فیلم‌ها در نظر گرفته شده است و  در صورت استقبال تماشاگران از فیلم «بی‌همه‌ چیز» سالن‌های بزرگتر پردیس سینمایی به این فیلم اختصاص داده می‌شود. 

بهبهانی در خصوص تحریم فیلم «بی‌همه‌ چیز» در سینماهای حوزه هنری، بیان کرد: حوزه هنری در مرکز در خصوص تحریم فیلم‌ها تصمیم خواهد گرفت و من از تحریم فیلم «بی‌همه‌ چیز» توسط حوزه هنری اطلاعی ندارم. فیلم‌ها بر اساس چیدمان در نظر گرفته شده از سوی حوزه هنری که در آن میزان سانس اختصاصی به هر فیلم مشخص می‌شود اکران می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در خصوص سالن و سانس‌های در نظر گرفته شده تفاهمی میان سازمان‌های مربوطه انجام شده است. محسن قرایی -کارگردان-  و جواد نوروزبیگی -تهیه‌کننده- این فیلم در جریان کامل این موضوع هستند. من اطلاعی در خصوص صحبت‌های انجام شده میان عوامل فیلم و سازمان‌های سینمایی مربوطه نیستم. اگر فیلم «بی‌همه‌ چیز» بتواند استقبال خوبی از تماشاگران مشهدی دریافت کند در سالن‌ و سانس‌های بهتر به نمایش در خواهد آمد. 

به گزارش ایسنا، این در حالی است که محسن قرایی، کارگردان فیلم بی همه چیز، با انتشار استوری در صفحه اینستاگرام خود با این متن که «بی‌همه چیز پروانه ساخت گرفته، پروانه نمایش دارد، مردم در جشنواره فجر فیلم را تماشا کردند، خیلی اتفاقی جوایزی هم گرفته است. یک نهادی که تصادفاً صاحب سینماهایی هم هست موقع اکران سانسور به فیلم می‌دهد و اگر انجام ندهید بدترین سالن‌ها و بدترین سانس‌ها را به فیلم می‌دهد؛ شما چند جورید؟» از سانس و تحریم این فیلم خبر داد. همچنین او در استوری دیگری از سانس‌های در نظر گرفته شده برای این فیلم گفت و عبارت «درتان تخته باد» برای این امر استفاده کرد. 

همچنین پرویز پرستویی، بازیگر فیلم سینمایی بی‌همه چیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پستی از سانسور این فیلم در سالن‌های پردیس سینمایی حوزه هنری خبر داد و نوشت:

حوزه ارشاد و هنر

فیلم «بی‌همه چیز» پروانه ساخت و پروانه نمایش گرفته و مردم اون رو در جشنواره دیدند. چرا در اکران باید برای پخش در سالن‌های زیادی که متعلق به شماست سانسور بشه؟ مگه مردمی که در جشنواره فیلمو دیدن با این مردم فرق دارن؟ وقتی سانسور نمی‌کنیم فیلم رو، سانس‌های بد به فیلم می‌دید! بین حوزه و هنر، یک کلمه ارشاد چرا اضافه نمی‌کنید که بتونید کار اصلیتون رو انجام بدید؟ چون کلمه هنر که برای شما فرمالیته ست. همکارهای قبلیتون با همه نابلدی‌شون اقلا جرات داشتن که بگن فیلمایی که باهاشون مشکل داریم رو تحریم می‌کنیم، شما همونم ندارید. چهار تا سانس می‌دید که تحریم رو گردن نگیرید. سینما در این دو سال دیگه جونی براش نمونده ممنون که یه لگد هم شما بهش می‌زنی. به همه خصوصیات بدتون ترسو بودن رو هم اضافه می‌کنم. گنده گویان عرصه فرهنگ. پدر کشتی و تخم کین کاشتی/ پدر کشته را کی بود آشتی

دیگر هنرمندان و کارگردانان سینمای ایران از جمله هدیه تهرانی، محمد کارت، علی شادمان، حبیب رضایی، پیمان شریفی و... نیز با انتشار استوری محسن قرایی و پست اینستاگرامی پرویز پرستویی با هشتگ سانسور از این فیلم حمایت کردند.

با این شرایط باید دید در روزهای آینده با استقبال شهروندان از فیلم «بی‌همه‌ چیز» آیا سانس و سالن‌های بهتری در اختیار این فیلم قرار خواهد گرفت یا بی مهری حوزه هنری با بی‌همه چیز ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400093023710
  • خبرنگار :