رئیس اتاق بازرگانی زنجان:

ظرفیت‌های صادراتی زنجان به اوگاندا می‌رسد

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: زنجان به عنوان استان معین اوگاندا انتخاب شده و باید از این ظرفیت برای توسعه صادرات استفاده کرد.

علی یگانه فرد بعد از ظهر امروز (۲۹ آذرماه) در جلسه توسعه صادرات استان، اظهار کرد: در استان زنجان ۳۷۰ نفر کارت بازرگانی دریافت کردند که کمتر از ۱۵۰ نفر از آن‌ها به کارهای صادرات و واردات وارد شدند که باید دید چرا همه افراد دارای کارت بازرگانی فعال نیستند و مشکلات باید در این خصوص احصا شود.

وی با اشاره به اینکه در استان ۷۰ شرکت صادرکننده و ۲۷ شرکت واردکننده فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: باید ظرفیت‌های صادراتی استان تقویت شود. نقشه راه صادرات استان نیز تهیه و الزامات آن مشخص شده است که صاحبان صنایع و تجار باید آن را مدنظر قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان، از راه‌اندازی تالار تهاتر در سایت اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: مشخصات صادرکنندگان و واردکنندگان در این قسمت مشخص شده تا فعالان این حوزه بتوانند برای تهاتر ارزی یکدیگر را پیدا کنند.

این مسئول، راه‌اندازی دفتر وزارت امور خارجه در استان را یکی از خواسته‌های مهم عنوان کرد و گفت: درخواست داریم برای تسهیل در فرآیندهای تجاری و اقتصادی، این دفتر استقرار یابد و پیگیر این موضوع نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه زنجان به عنوان استان معین کشور اوگاندا انتخاب شده است، تصریح کرد: ظرفیت‌های این کشور در بخش‌های کشاورزی، معدنی و آی.تی احصا شده و با توجه به اینکه از ظرفیت خاک‌های معدنی کشورهای آفریقای جنوبی کمتر استفاده شده است، این منطقه کمکی به صادرات استان به شمار می‌رود.

یگانه‌فرد همچنین تأسیس دفتر تجاری در کربلا را مهم خواند و افزود: امیدواریم حمایت‌های لازم برای اخذ مجوز استقرار این دفتر انجام شود تا جای پای خود را محکم‌تر کنیم و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری از طریق آن انجام شود.

رئیس سازمان صمت استان نیز در این جلسه تاکید کرد: واحدهای صادراتی که مبدأ آن‌ها زنجان بوده اما از کمرگات سایر استان‌ها صادر می‌شود باید احصا و علت این موضوع و مشکلات صادرکنندگان نیز بررسی شده تا درآمدهای این بخش عاید استان شود.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه در نقشه راه تدوین شده، محصولات و مقصدهای صادراتی مشخص است، اظهار کرد: باید دید واحدهای تولیدی و تجاری مطابق این سند حرکت می‌کنند و اگر چنین نیست، مشکلات بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد بعضی از کالاهای صادراتی مثل مواد معدنی که در صدر سبد صادراتی استان قرار دارد، مزیت استفاده از انرژی ارزان‌قیمت مطرح است که اگر این مزیت نباشد، شاید صادرات آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400092923031
  • خبرنگار :