۳ اثر تاریخی فریمان نیازمند مرمت فوری

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریمان گفت: در حال حاضر از ۱۰۰ اثر تاریخی شهرستان فریمان سه اثر نیازمند مرمت فوری است.

حسن گیاهی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: حدود ۱۰۰ اثر تاریخی، بنا و محوطه در شهرستان فریمان شناسایی شده که ۵۷ مورد از آن ثبت ملی شده است. در واقع تا کنون بیش از ۵۰ درصد آثار شهرستان ثبت ملی شده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان فریمان به وضعیت آثار تاریخی در شهرستان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه برخی بناها نیازمند مرمت است اما از حدود چهار سال قبل اعتبارات به شدت کاهش یافته و عملا به صفر رسیده است.

وی عنوان کرد: در کنار اینکه کاروانسرای فریمان، چهار دالان و مزار بی‌آبه نیازمند مرمت فوری است اما از سوی اعتبارات ما بسیار محدود است.

گیاهی تصریح کرد: به رغم اینکه تلاش می‌شود در حفظ آثار تاریخی از توان‌ بخش خصوصی استفاده کنیم اما باز هم نیازمند اعتبار هستیم. البته با توجه به مشکلاتی که طی سال‌های اخیر برای گردشگری به وجود آمد، بخش خصوصی هم استقبالی ندارد.

وی گفت: تاکنون چندین مرتبه برای واگذاری کاروانسرای سنگ بست به بخش خصوصی آگهی داده‌ایم ولی استقبال نشده است.

گیاهی کمبود و ناچیز بودن اعتبار را مهم‌ترین مشکل و معضل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فریمان دانست و ادامه داد: پراکندگی آثار تاریخی و وجودشان در برخی مناطق صعب‌العبور و از سویی نبود امکانات برای سرکشی از آثار تاریخی موجب سوء استفاده و حفاری‌های غیرمجاز توسط متخلفان شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته پنج نفر متخلف به خاطر حفاری‌های غیرمجاز دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریمان افزود: با توجه به اینکه حمام شاهان گرماب به بخش خصوصی واگذار شده تلاش می‌شود مشکلات اداری پیش روی آن رفع شود.

وی گفت: فاز اول حمام شاهان گرماب که مربوط به مرمت و احیای آن بوده به بهره‌برداری رسیده و برای فاز دوم که نیاز به سرمایه‌گذاری، ساخت سوله و... دارد به دنبال رفع مشکلات هستیم.

گیاهی همچنین یادآور شد: تا کنون یک سری منابع مالی برای سفره‌خانه سرای ایرانی به عنوان اولین سفره‌خانه شهرستان فریمان تأمین نموده‌ایم، این مجتمع بین‌راهی فریمان مشهد به عنوان فضای خدماتی و گردشگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: امیدواریم سفره‌خانه سرای ایرانی تا خرداد ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد و مشکلات اداری حمام شاهان گرماب تا پایان امسال رفع شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریمان بیان کرد: متأسفانه در شهرستان فریمان فضای اقامتی، بوم‌گردی و هتل نداریم، تنها هتل شهرستان که از ۱۳ سال قبل نیمه‌کاره باقی مانده به خاطر مشکلات اقتصادی هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی گفت: هر چند طی این ۲ سال تعداد گردشگرانی که به شهرستان می‌آمدند به صفر رسیده اما تا قبل از شیوع ویروس کرونا همه ساله پذیرای ۵۰۰ هزار نفر گردشگر بودیم که از مناطق تاریخی، ییلاقی و محوطه‌ها بازدید داشتند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092922425
  • خبرنگار :