به گزارش ایسنا، مهندس سید شمس الدین عابدی، مسئول پروژه گروه پژوهش خوردگی فلزات و مصالح صنعتی پژوهشگاه نفت اجرای پروژه "تدوین نظام بومی مدیریت خوردگی و پیاده سازی آن در شرکت ملی گاز ایران" را با هدف مدیریت و کنترل هرچه بهتر معضلات ناشی از خوردگی و فراهمسازی بسترهای لازم برای توسعه پایدار در این شرکت دانست و گفت: پدیده خوردگی یکی از عوامل مخرب در صنعت است و این پدیده در ایران عمدتا به صورت سنتی و غیر سیستمی کنترل میشود و اقدامات اساسی و سیستمی جهت کنترل و مدیریت آن صورت نگرفته است و این امر هر ساله هزینههای هنگفتی به واحدهای عملیاتی تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه مدیریت بهینه خوردگی میتواند تا ۳۵ درصد باعث کاهش هزینه خسارات ناشی از خوردگی شود، خاطر نشان کرد: بر اساس سند راهبردی مدیریت خوردگی که در خردادماه ۹۳ از سوی وزیرنفت ابلاغ شده است، چهار شرکت اصلی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی موظف به اجرای این سند راهبردی شدهاند که در این مسیر، از همان ابتدا شرکت ملی گاز ایران به منظور اجرایی شدن این سند پیشرو بوده است.
مسؤول پروژه گروه پژوهش خوردگی فلزات و مصالح صنعتی اضافه کرد: از آنجا که پژوهشگاه در حوزه جلوگیری و کنترل پدیده مخرب خوردگی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سابقه زیادی دارد، مقرر شد پژوهشگاه صنعت نفت نسبت به تدوین نظام بومی برای بخشهای مختلف شرکت ملی گاز ایران و پیاده سازی آن در مراکز پایلوتی اقدام کند که شامل دو پروژه پایلوت در بخش مهندسی و توسعه گاز پالایشگاه گاز "بیدبلند" و پالایشگاه "مجتمع گاز پارس جنوبی" و همچنین برخی نواحی منتخب از شرکت گاز استان تهران بوده است.
وی با تاکید بر آنکه این پروژه از سه فاز تشکیل شده است، اظهار کرد: تدوین نظام بومی مدیریت خوردگی فاز اول این پروژه محسوب میشود که در این راستا، ارزیابی وضعیت موجود و ارائه نقشه راه استقرار نظام مدیریت خوردگی برای هر یک از پایلوتها در دستور کار قرار گرفت.
عابدی افزود: به منظور تدوین نظام بومی مدیریت خوردگی، مدلهای موجود در دنیا، بررسی و در نهایت مدل بومی با توجه به اقتضائات پایلوتها تدوین شد و پس از مشخص شدن وضعیت پایلوتها در هر یک از شاخصهای مدیریت خوردگی و تعیین الزامات اجرایی مرتبط با آن، فعالیتهای مورد نیاز هر پایلوت آغاز شد.
به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، عابدی پیادهسازی نظام بومی مدیریت خوردگی را جزو فاز دوم این پروژه دانست و اظهار کرد: در این فاز، خط مشی و استراتژی کلان مدیریت خوردگی در هریک از پایلوتها تدوین شد و همچنین با انجام آنالیز ریسک ناشی از خوردگی، تجهیزات با ریسک بالا مشخص شدند. در نهایت برنامه استراتژیک در قالب ماتریس کنترل خوردگی و برنامههای تاکتیکی در قالب ماتریس نقشها و مسئولیتها، دستورالعملها، فرمها و چک لیستها و شاخصهای کلیدی عملکرد تدوین و ارائه شدند.
مسؤول پروژه گروه پژوهش خوردگی و مصالح پژوهشگاه نفت ادامه داد: در فاز دوم این پروژه، مجموعه اسناد تدوین شده به صورت سندی کامل برای اجرای مدیریت خوردگی با عنوان «شناسنامه مدیریت خوردگی» مختص هر یک از پایلوتها تدوین و ارائه شد. از سوی دیگر برای استقرار نظام بومی مدیریت خوردگی در مراکز غیر پایلوتی نیز سند دیگری با عنوان «روش اجرایی استقرار نظام مدیریت خوردگی» تدوین شد.
به گفته وی، پایش نظام مدیریت خوردگی پیاده سازی شده در پایلوتها، آموزش مدیران و کارشناسان مراکز غیر پایلوتی، توسعه نرمافزار داشبورد مدیریت خوردگی در دستور کار قرار گرفت.
انتهای پیام