یک مسئول:

مهارت‌آموزی در دانشگاه باید جایگزین مدرک‌گرایی شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی  استان قزوین گفت: رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی شغل محور و مهارت‌آموزند زیرا در حال حاضر مدرک نیاز جامعه نیست، ما باید به سمتی حرکت کنیم که دانشگاه‌ها کارآفرین باشند، از رسانه‌های جمعی درخواست داریم که فرهنگ مدرک‌گرایی را کمرنگ و در ترویج مهارت‌آموزی تلاش کنند، مهارت‌آموزی باید جایگزین مدرک‌گرایی شود.

علی فتح طاهری در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه مهارتی است که می‌توان گفت به‌نوعی نسل سوم دانشگاه‌ها و دانشگاهی کارآفرین محسوب می‌شود، در این دانشگاه تلاش شده رشته‌هایی تدوین شود که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند برای خودش کسب‌وکار راه‌اندازی کند.

وی افزود: وزارت علوم و دانشگاه علمی کاربردی کشور سعی کرده است که با نگاه به آینده و مشاغلی که موردنیاز جامعه است، رشته‌ها را تدوین کند؛ برای اینکه دانشگاه‌ها از لاک سنتی خودشان خارج شوند باید آینده‌پژوهی کنند و به رشته‌هایی روی بیاورند که موردنیاز جامعه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین اظهار کرد: یکی از مزیت‌های دانشگاه علمی کاربردی این است که این دانشگاه در تدوین، ایجاد و انحلال رشته انعطاف‌پذیر است و بر اساس نیاز کشور و استان حرکت می‌کند.

وی تأکید کرد: اخیراً در سطح استان آمایش مهارتی صورت گرفته که طی آن نیازهای استان احصا شده و رشته‌هایی تدوین‌شده است، با توجه به انعطاف‌پذیری رشته‌ها در دانشگاه علمی کاربردی اگر رشته‌ای در استان مورد نیاز نباشد آن را حذف می‌کنیم یا با رشته‌های دیگر که موردنیاز استان است جایگزین می‌کنیم.

فتح طاهری بیان کرد: به کلیه افرادی که قصد ورود به دانشگاه دارند توصیه می‌کنیم که به دانشگاه علمی کاربردی ورود پیدا کنند چراکه این رشته‌ها بر اساس نیاز استان تدوین‌شده است و فرد بعد از گذراندن دوره‌های مهارتی و بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند برای خود کسب‌وکار ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۴ کد رشته و بیش از ۱۲۰ کد رشته محل در ۹ مرکز علمی کاربردی استان ارائه‌شده است که می‌توان به رشته‌هایی از قبیل پرورش ماهی، تعمیرات آسانسور، مترجمی زبان انگلیسی، مدیریت کسب‌وکار، تربیت‌بدنی، حقوق، طراحی دوخت و تکنولوژی لباس، مکانیک خودرو، فرش دستبافت، مددکاری اجتماعی، امداد سوانح، نساجی، پرورش زنبورعسل، حسابداری مالی و پرورش گیاهان دارویی اشاره کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی  استان قزوین بیان کرد: همه این رشته‌ها اگر به‌خوبی پرداخته شود امکان ایجاد شغل وجود دارد، برای مثال رشته زنبورداری یکی از رشته‌های خوبی است که می‌توان کسب‌وکار خوبی در آن ایجاد کرد، رشته تعمیرات آسانسور نیز این روزها موردنیاز جامعه است و افراد کمی در این رشته فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز علمی کاربردی استان قزوین در حوزه‌های مدیریتی، خدمات اجتماعی، صنعت، کشاورزی و فرهنگ و هنر فعال هستند، رشته‌های علمی کاربردی شغل محور و مهارت آموز هستند به‌طوری‌که ۷۰ درصد واحدهای درسی عملی و ۳۰ درصد نظری هستند، تفاوت عمده بین رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه‌های دیگر جنبه علمی و مهارتی بودن آن است.

فتح طاهری یادآور شد: در همه مراکز ما دانشجویانی داریم که فارغ‌التحصیل و سپس به‌عنوان کارآفرین مشغول به فعالیت شدند، همچنین ما در دانشگاه‌های علمی کاربردی استان بخشی را راه‌اندازی کردیم که مراکز نوآوری هستند و دانشجویان می‌توانند بعد از ورود به مراکز رشد ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند.

وی تأکید کرد: مراکز رشد مستقر در دانشگاه در مورد تجاری‌سازی ایده‌هایی که هست دانشجویان را راهنمایی می‌کنند، در برخی از مراکز مثل هلال‌احمر و خانه کارگر ایده‌های خوبی مطرح‌شده است و کارآفرینان‌ بنامی در مراکز ما تحصیل کرده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی  استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر مدرک نیاز جامعه نیست، ما باید به سمتی حرکت کنیم که دانشگاه‌ها کارآفرین باشند، از رسانه‌های جمعی درخواست داریم که فرهنگ مدرک‌گرایی را کمرنگ و در ترویج مهارت‌آموزی تلاش کنند، مهارت‌آموزی باید جایگزین مدرک‌گرایی شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400092720645
  • خبرنگار :