حمیدرضا لشگری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت توسعه پایدار و رعایت توازن و تعادل سرزمینی گفت: در بخش آسارا زیستگاههای حیات وحش به شدت در معرض خطر تاخت و تاز پروژههای عمرانی و تغییر کاربری است به عنوان نمونه آزادراه تهران- شمال بخش زیادی از زیستگاههای حیات وحش را از بین برده است.
لشگری اظهار کرد: میتوان با کمترین خسارت به محیط زیست نیازهای جامعه انسانی را پاسخ دهیم. اما به دلیل اینکه هزینههای تخریب محیط زیست ملموس نیست و اقتصاد محیط زیست در نظر گرفته نمیشود چنین آسیبهایی به محیط زیست وارد میشود.
معاون فنی محیط زیست البرز با بیان اینکه باید کم آسیبترین روشها برای محیط زیست در اجرای طرحها در نظر گرفته شود، نه ارزانترین روش، گفت: تجربه ثابت کرده که ارزانترین روشها آسیب های بیشتری به محیط زیست وارد میکنند.
وی در پاسخ به دلیل رعایت نشدن الزامهای محیط زیستی در طرحهای عمرانی تصریح کرد: بر اساس مصوبات هیات دولت پروژهها مشمول مطالعات ارزیابی محیط زیستی هستند و نباید قبل از مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شوند اما اولین مشکل، شروع پروژهها قبل از اخذ مجوز ارزیابی است.
وی ادامه داد: در اکثر طرحها کارفرما مطالعات را ارائه میدهد و در فرایند مطالعه و بررسی و رفع نواقص آن پروژه کلید می خورد و دچار پیشرفت فیزیکی میشود. بنابراین تنها راهکار در اینجا اخذ دستور توقف پروژه از طریق مقام قضایی است که در بسیاری مواقع به دلیل مصالح اجرای پروژه ها، محیط زیست از انعکاس موضوع به مراجع قضایی منع میشود. این درحالی است که نظارتها به صورت قانونی بعد از دریافت پیوست زیست محیطی آغاز میشود.
به گفته لشکری حتی مصالح مورد نیاز پروژه نیز در مواردی از منطقه تامین می شود که با قانون متضاد است. همچنین پسماندهای عمرانی در محیط زیست تخلیه می شوند و دهها پرونده قضایی در این زمینه در جریان است ولی متاسفانه خروجی مناسبی نداشته است.
وی افزود: به نظر من هر وزارت خانه باید یک معاونت بخش محیط زیستی داشته باشد تا دغدغه مسائل زیست محیطی در مجموعه وزارت خانه وجود داشته باشد.
انتهای پیام