مرتضی یزدخواستی در بیست و سومین سمپوزیوم و نمایشگاه بینالمللی فولاد کیش، با اشاره به اینکه یکی از موضوعات این رویداد، پرداختن به نقش گسترش زیر ساختهای ریلی، جادهای، اسکلهای و تأسیسات بندری بر توسعه پایدار صنعت فولاد است، گفت: ذوبآهن اصفهان با تولید ریل ملی، کمک مهمی به توسعه حمل و نقل ریلی کرده است و این انتظار وجود دارد که راه آهن جمهوری اسلامی برای تحقق برنامه توسعه ریلی مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ تمام توان خود را به کار گیرد.
وی افزود: مطابق سند مذکور تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن داشته باشیم که متاسفانه اکنون تنها ۱۵ هزار کیلومتر داریم که فاصله زیادی را تا تحقق برنامه نشان میدهد.
به گزارش ایسنا، عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: تولید ریل ملی در ذوبآهن اصفهان، ایران را به جرگه تولیدکنندگان این محصول ملحق کرد و باید سایر حوزهها نیز برای توسعه این زیرساخت مهم تلاش لازم را داشته باشند.
یزدخواستی، سرعت سیر بازرگانی و تجاری در حمل و نقل ریلی را یکی از مشکلات اساسی در این بخش دانست و گفت: به لحاظ سرعت سیر، اختلاف زیادی با کشورهای دیگر داریم به گونهای که با وجود برابری حجم ریلگذاری ما با کشورهایی همچون ترکیه و اکراین، حجم تناژی که توسط حمل و نقل ریلی آن کشورها حمل میشود چندین برابر ایران است.
وی با بیان مزایای حمل و نقل ریلی و نقشی که در توسعه صنعت کشور از جمله صنعت فولاد دارد و در طرح جامع فولاد کشور نیز به آن اشاره شده است، اظهار کرد: برای رسیدن به تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد مطابق سند چشمانداز ۱۴۰۴، باید زیرساختها از جمله حمل و نقل ریلی توسعه بیشتری پیدا کند، حال آنکه شرایط این حمل و نقل جوابگوی تولید کنونی ما نیست و این مشکل در تامین مواد اولیه ذوبآهن اصفهان نیز دیده میشود.
انتهای پیام