ایسنا گزارش می دهد؛

بروز ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان به دنبال کم تحرکی

فقر حرکتی از دیرباز یکی از بزرگ ترین مشکلات دانش آموزان بوده است. شیوع کرونا و به تبع آن تعطیلی مدارس در ماه های متمادی و اعمال برخی قرنطینه ها به این معضل دامن زد به نحوی که برخی والدین را نگران سلامت جسمانی فرزندان و دانش آموزانشان کرده است.

به گزارش ایسنا، فقر حرکتی مسبب مشکلات و مسائل متعددی می شود که مشکلات قامتی به ویژه در دانش آموزان یکی از پیامدهای منفی آن است. ناهنجاری های ساختار قامتی که به دلیل فقر حرکتی، آشنا نبودن با طریقه صحیح نشستن و حمل لوازم مدرسه ایجاد می شود، یکی از مواردی است که سلامت دانش آموزان را تهدید می کند.

گودی کمر، کف پای صاف، زانوی پرانتزی و ضربدری عارضه‌ های نام آشنای ساختار قامتی هستند که طبق اظهارات کارشناسان، برخی از آن ها فراوانی زیادی در میان دانش‌آموزان دارند. به نظر می رسد موارد مطرح شده و به طور کلی عوارض ساختاری و قامتی، پس از شیوع کرونا و با به حداقل رسیدن فعالیت های بدنی و تحرک دانش آموزان و استفاده بیش از اندازه از گوشی های هوشمند، افزایش پیدا کرده است.

یکی از والدین بجنوردی در گفت و گو با ایسنا می گوید: فعالیت های بدنی دانش آموزان و فرزندان مان به حداقل رسیده است.

کیانی می افزاید: در گذشته فعالیت های کمی در ساعت های ورزشی مدارس انجام می شد اما تعطیلی طولانی مدت مدارس، دانش آموزان را از همین ساعت های اندک هم محروم کرد.

نشستن های غیر اصولی هنگام استفاده از موبایل

وی اضافه می کند: ساعت های طولانی آموزش مجازی و خم شدن بیش از اندازه دانش آموزان به سمت صفحات موبایل ها و تبلت ها و ننشستن اصولی و صحیح در هنگام درس خواندن، مشکلاتی را برای سلامتی آن ها ایجاد کرده است.

وی ادامه می دهد: تغییر در ساختار اسکلتی فرزندم را احساس می کنم و اگرچه برای اجرای حرکت های اصلاحی و درمان به پزشک و فیزیوتراپ مراجعه کرده ام اما نگران درمان نشدن یا تکرار دوباره این مشکل هستم.

فضایی برای فعالیت های ورزشی

یکی دیگر از والدین هم زندگی های آپارتمانی را یکی از عوامل تشدید کننده مشکلات قامتی می داند و می گوید: فرزندم دارای پای پرانتزی است، در گذشته و پیش از شیوع بیماری کرونا با رفتن به سالن ورزشی و اجرای حرکات اصلاحی، اقداماتی برای رفع مشکل انجام شده بود، اما شیوع بیماری کرونا و نبود فضایی برای انجام فعالیت های بدنی مناسب، ما را از ادامه این کار محروم کرده است.

وی ادامه می دهد: با بازگشایی دوباره مدارس و فعالیت دوباره کلاس های ورزشی امیدوارم اختلالات اسکلتی فرزندم بهتر شود.

رواج زندگی ماشینی، عامل فقر حرکتی

یکی از مربیان ورزشی در استان می گوید: آپارتمان نشینی، رواج زندگی ماشینی و کم تحرکی که از آن به عنوان فقر حرکتی یاد می شود، مسائلی همچون مشکلات ساختاری و چاقی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

 اسدزاده اضافه می کند: در این میان متاسفانه ساعت های ورزش در مدارس ناکافی و همین ساعت کم نیز در دو سال گذشته کاملاً تعطیل شده است.

وی اعلام می کند: بدین جهت والدین باید فعالیت های منظمی را در زندگی دانش آموزان بگنجانند و بر وضعیت نشستن دانش آموزان حین حضور در کلاس های مجازی و انجام تکالیف نظارت داشته باشند تا دانش آموزان ضمن رعایت استانداردهای نشستن، فعالیت های بدنی کافی نیز داشته باشند.

او اضافه می کند: بخشی از مشکلات ساختار قامتی دانش آموزان مربوط به نوع حمل کیف های مدرسه است که موجب افتادگی در شانه و اختلالاتی در ستون فقرات می شود که با توجه به بازگشایی مدارس، والدین باید به آن ها توجه کنند.

۴۰ دانش آموز دارای اختلال اسکلتی

در همین باره، معاون فنی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که براساس آمار سال گذشته در سامانه سیب، ۴۰ نفر از گروه سنی پنج تا ۱۸ سال دارای اختلال اسکلتی-عضلانی و قامتی بودند، می افزاید: این تعداد که ۲۷ نفر آن ها پسر و ۱۳ نفر آن ها دختر بوده اند توسط پزشک ارزیابی شده اند.

دکتر مریم پورآدینه اضافه می کند: پوستر حرکات کششی توسط دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت آماده و برای انجام در کلاس های درس، تحویل شده است.

وی می افزاید: این حرکات به خاطر رفع خستگی و خمودگی بین دانش آموزان ارائه شده تا بین تدریس سه تا پنج دقیقه انجام شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400092419180
  • خبرنگار :