نشست شورای امنیت با موضوع توافق هسته ای ایران آغاز شد

نشست شورای امنیت با موضوع توافق هسته ای ایران با قرائت گزارش دبیرکل سازمان ملل آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در آ‎غاز این نشست معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، گزارش آقای آنتونیو گوترش را قرائت کرد.

در این گزارش بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و لزوم بهره مندی کشورمان از مزایای اقتصادی برجام‌ تاکید شده است.
در این گزارش که دوازدهمین گزارش سازمان ملل طبق قطعنامه ۲۲۳۱ با موضوع بحث هسته ای ایران است نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف شده است.
بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی و موشکی ایران مدنظر قرار داده است.

بر اساس گزارش دبیرکل سازمان ملل:

در ۱۴ جولای ۲۰۱۵، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایرلند شمالی، آمریکا و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران برنامه جامع اقدام مشترک را منعقد کردند.  

متعاقباً، در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵، شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را تصویب کرد که در آن شورا این طرح را تأیید کرد و از همه کشورهای عضو، سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان های بین المللی خواست تا از اجرای آن حمایت کنند.

با وجود مشکلاتی که در اجرای این طرح در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ام، همواره بر این باور بوده‌ام که این طرح بهترین گزینه موجود برای تحقق اهداف دیپلماسی چندجانبه و امنیت منطقه‌ای است.

انتهای پیام/

  • چهارشنبه/ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۰۰:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400092418481
  • خبرنگار :