۴ آسیب اجتماعی بحران‌زای کهگیلویه و بویراحمد از نظر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در صورتی که برای چهار آسیب اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصمیم جدی گرفته نشود در آینده با بحران مواجه می شویم.

شیرعلی خرامین در نشست شورای راهبردی جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اشتغال برای جمعیت سالم خوب است اما برای رشد جمعیت جوابگو و خوب نیست.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم فرزندآوری در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش پیدا کند و اشتغال ممکن است لازم باشد اما کافی نیست و باید سایر موارد نیز افزایش یابد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: نرخ تعداد فرزندان خانم‌های شاغل در استان کهگیلویه و بویراحمد نصف خانم‌های خانه‌دار است که نشان می‌دهد شغل، تبعات منفی در زمینه فرزند آوری دارد.

خرامین با اشاره به تعداد ازدواج در سال ۱۳۸۵ تصریح کرد: در این مدت ۱۱ ازدواج در ۱۰۰ نفر داشته‌ایم یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۱۰۰ ازدواج انجام شده است، در سال ۹۰ تعداد به ۱۳۰۰ نفر رسید، در سال ۹۵ این تعداد ۱۱۰۰ در هر ۱۰۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: با کمال تاسف در سال ۱۳۹۹ این آمار به ۸۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسید که تقریبا ۶۰۰ واقعه ازدواج در۱۰۰ هزار نفر کاهش داشته‌ایم که این مسئله یک فاجعه است.

این روانشناس عنوان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف تجرد و مجردگرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شده و باعث شده که میانگین سن ازدواج افزایش یابد و این مسئله می‌تواند فاجعه ایجاد کند.

خرامین تاکید کرد: طی سال ۱۳۹۹ در زمینه ازدواج این استان افزایش داشت،در سال ۹۸ و در سال ۱۴۰۰ نیز کاهش داشته است، در سه ماه از سال ۹۸ با شیوع کرونا با بحران و شرایط کرونایی مواجه بوده ایم که منجر به تعطیلی بیشتر مشاغل، برنامه ها و همایش ها بخصوص تعطیلی عروسی ها شده بود.

وی اظهار کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بیشترین میزان نرخ ازدواج را داشته ایم که تمام ازدواج برای ماه اول سال ۹۹ انجام شده اند و به همین خاطر افزایش ازدواج نداشته ایم بلکه تاخیر در ازدواج ها داشته‌ایم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طی سال ۸۵ در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت ازدواج به طلاق تقریبا ۷ درصد بود یعنی از هر ۱۰۰ ازدواج مورد طلاق می‌انجامید، در سال ۹۰ این تعداد به ۱۱ مورد رسید، در سال ۹۵ به ۲۲ مورد و در سال ۹۹ همان ۲۲ مورد مانده است.

خرامین افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد، یک استان عشیره ای و قبیله ای است که این آمار و وضعیت طلاق در آینده می‌تواند یک بحران درست کند.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: در صورتی که در زمینه چهار آسیب اجتماعی و چالش جمعیتی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله مجردگرایی، طلاق، خودکشی و اعتیاد، از نظر جمعیتی برای آنها طرحی ارائه نشود و تصمیم جدی گرفته نشود در آینده این استان با بحران بدی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۰۲:۱۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1400092317512
  • خبرنگار : 50223