منابع خاکی کردستان ذخیره‌گاه آب سبز استان است

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان با اشاره به اینکه منابع خاکی در کردستان ذخیره‌گاه آب سبز به شمار می‌رود؛ گفت: استفاده و بهره‌برداری که ما از خاک و آب داریم، استفاده از آب سبزی است که در بستر خاک و در پروفیل خاک وجود دارد.

ناصح قادری امروز(۲۲آذر) در همایش جهانی خاک در خصوص جایگاه ایران در تولید محصول در جهان اظهار کرد: اطلاعات و گزارش موجود در کشور نشان دهنده آن است که در ۲۲ محصول در دنیا رتبه ۱ تا ۷ را دارد.

قادری با اشاره به اینکه استان کردستان یک و هشت دهم درصد از مساحت کل کشور را در برمی‌گیرد، بیان کرد: سهم استان کردستان در آب مصرفی بخش کشاورزی یک و یک دهم درصد و رتبه ۲۷ کشوری را در این حوزه دارد.

وی به تعداد بهره‌برداری در بخش کشاورزی اشاره و عنوان کرد: تعداد بهره‌برداری‌ها در بخش کشاورزی ۱۱۳ هزار و رتبه پانزدهم را در کشور داریم.

قادری در خصوص شاغلینی که در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند؛ افزود: دو و هشت دهم از شاغلین بخش کشاورزی در کشور در استان کردستان قرار دارند.

وی اظهار کرد: یک و دو دهم درصد از اراضی آبی کشور در استان کردستان وجود دارد و در این زمینه دارای جایگاه و رتبه ۲۶ کشوری است.

قادری با اشاره به اینکه منابع خاکی در کردستان ذخیره‌گاه آب سبز به شمار می‌رود: بیان کرد: استفاده و بهره‌برداری که ما از خاک و آب داریم، استفاده از آب سبزی است که در بستر خاک و در پروفیل خاک وجود دارد.

وی تاکید کرد: پس خاک برای استان کردستان سوای مزیت‌ها و ارزش‌هایی که برای همه‌جا دارد، برای ما به دلیل اینکه ذخیره‌گاه آب سبز و تامین کننده و تضمین کننده پایداری و تولید در استان کردستان است، در قالب ذخیرگاه آب سبز باید از اهمیت، اولویت و استراتژیک بودن بیشتری برخوردار باشد.

قادری با اشاره به اینکه ما در تولید ۲۲ محصول جایگاه یک تا هفتم جهانی را داریم، خاطرنشان کرد: براساس آمار و ارقام‌های موجود سهم ما در تجارت جهانی بسیار ناچیز و محدود است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400092217354
  • خبرنگار : 50294

برچسب‌ها