به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران صبح امروز در سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که در محل تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، راهبرد محوری و مبنای طراحی رویکردها و ساز و کارهای اجرایی در دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران را جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی عنوان کرد و گفت: معتقدیم تحقق این راهبرد محوری دانشگاه با سبک مدیریت جهادی ممکن میشود.
دکتر مقیمی از عقلانیت، معنویت و عملگرایی به عنوان سه عنصر مدیریت جهادی نام برد و اظهار کرد: بر این اساس، ساختارها و نظام مدیریتی دانشگاه باید طوری بازطراحی شوند که از همه ظرفیتها و نیروی انسانی متناسب با دانشگاه نسل سوم استفاده شود و ساختارهایی را مبتنی بر عملگرایی طراحی کنیم.
رئیس دانشگاه تهران با اعلام این خبر که بهزودی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به معاونت پژوهش و فناوری تبدیل میشود، گفت: هیات رئیسه و هیات منتخب دانشگاه اتفاق نظر دارند که نیاز داریم تا ساختاری چابک در دانشگاه داشته باشیم.
وی با اشاره به واحدها و نهادهای متفاوت و متنوع در حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران اعم از معاونت پژوهشی، پژوهشگاه، پارک علم و فناوری و ...، اظهار کرد: پاشنه آشیل این ساختارها این است که اینها به درستی به هم مرتبط نیستند. بخشهایی نظیر پارک علم و فناوری، شرکتهای دانشبنیان، دانشکدههایی که ماموریتشان معطوف به توسعه فناوری است و ... را در حوزه پژوهش و فناوری داریم، اما روابط اینها چگونه است؟ پارک علم و فناوری کار خود را انجام میدهد، معاونت پژوهشی به همین ترتیب و بقیه ساختارها هم گویی مستقل از هم فعالیت میکنند.
دکتر مقیمی افزود: بین ساختارهای متنوعی که در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه حضور دارند، ارتباطات رسمی وجود ندارد، بنابراین وقتی صحبت از چرخه فناوری که شامل ایده تا محصول میشود، باید همه بخشهای موجود در یک ساختار یکپارچه دیده شوند.
رییس دانشگاه تهران از ابلاغ ماموریت طراحی ساختار یکپارچه پژوهش و فناوری به معاون پژوهشی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: دکتر فکور که معاون پژوهشی، سرپرست پژوهشگاه و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه است، ظرف یک ماه آینده با بهرهگیری از ظرفیت نخبگان دانشگاه و با همفکری معاونتهای مربوطه در دانشگاه، این ساختار یکپارچه را ارائه خواهد کرد.
دکتر مقیمی ابراز امیدواری کرد: در طراحی جدید انتظار میرود همه دانشکدهها در فعالیتهای پارک علم و فناوری نقش داشته باشند و معاونت پژوهشی یک رابطه پویا و ارگانیک بین همه دانشکدهها و پارک ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه چالشهای بین ارتباط صنعت و دانشگاه همچنان وجود دارد، تاکید کرد: برای حل این چالشها ابتدا باید ساماندهی درونی از نظر ساختاری ایجاد کنیم. گام اول این حرکت آن است که عقلانیت توام با معنویت و عملگرایی را در فضای فعالیتهایمان جاری و ساری کنیم.
دکتر مقیمی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که پارک علم و فناوری به صورت هیات مدیرهای و شرکتی اداره شود تا همه ذینفعان بتوانند در مدیریت آن مشارکت کنند.
وی به مسئولان پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: سامانه جامع پژوهشی در حال حاضر یک فعالیت فرایندی را عرضه میکند، ولی باید در بخشهای محتوایی و به اشتراکگذاری دادههای پژوهشی هم فعال شود. در پارادایم چهارم علم و پژوهش در قالب بحث به اشتراک گذاشتن دادهها تعریف میشود، باید دادهها و اطلاعات فعالیتهای پژوهشی را در دسترس قرار دهیم و به اشتراک بگذاریم و صرفا به انتشار دستاوردها در قالب مقاله محدود نشویم.
رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر به اشتراک گذاشتن دادهها، باید از سمت پژوهشهای انفرادی به سمت پژوهشهای تیمی روی آوریم. بسیاری از مسائل وجود دارند که با یک تخصص قابل حل نیستند و میطلبد تیمهای میان رشتهای با حضور چندین تخصص شکل گیرند. شکلگیری دانشکدههای حکمرانی، گردشگری، امور مالیاتی و گمرک و ... در راستای همین نگاه میانرشتهای و حل مسائل جامعه است که دارای ویژگیهای چند بعدی است.
تشکیل کارگروههای بازنگری ساختار پژوهش و فناوری دانشگاه تهران
دکتر مهدی فکور، معاون پژوهشوفناوری دانشگاه تهران و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه همافزایی در موضوعات پژوهشی نیازمند رویکرد سیستمی است، گفت: از پژوهشهای محلی باید به یک طراحی سیستمی و سامانهای برسیم و تحقیقات بینرشتهای را به صورت همافزا در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم به نقش اصلی مورد انتظار از دانشگاه یعنی مسئولیتپذیری اجتماعی و حل مشکلات کشور برسیم.
وی افزود: پژوهشگران برتر و فعالان عرصه پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بر اساس آییننامههایی که هر ساله هم بهروزرسانی میشوند، شناسایی و در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه، معرفی و تقدیر میشوند.
سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه علم، پژوهش، فناوری و اقتصاد دانشبنیان مفاهیمی درهمتنیده و متصل هستند، افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب، موضوع علم و پژوهش به عنوان اولین سرفصل مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین آنچه در گام دوم انقلاب مورد تاکید است، رسیدن به کسبوکارها و محصولات دانشبنیان برتر از طریق پژوهش و فناوری است.
دکتر فکور ادامه داد: نکته اصلی در رها شدن از مشکلات و گرههای موجود، توجه به مقوله پژوهش و فناوری است.
وی درباره بازنگری در ساختارهای پژوهش و فناوری دانشگاه نیز گفت: بر اساس تاکید رئیس دانشگاه، باید با هماهنگی معاونت طرح و برنامه و با نظرخواهی از خبرگان دانشگاه، نسبت به بازطراحی ساختار سازمانی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه در قالب پیکره سازمانی یکپارچه و ارتباطات ساختاری پویا و متداخل اقدام کنیم.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: در دانشگاه تهران بسترهای مختلف مناسبی اعم از آزمایشگاهها، مراکز پژوهشی، پژوهشکده، پارک علم و فناوری، شرکتهای دانشبنیان، واحدهای فناور و ... داریم. دغدغه اصلی این است که این بسترها همافزا باشند و به صورت هماهنگ و یکپارچه استفاده شوند؛ به طوری که چرخهای که برای تولید محصول فناورانه داریم، سامان بگیرد.
سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از تشکیل کارگروههایی به منظور بازنگری ساختار پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خبر داد و گفت: شبکهسازی یکی از سیاستهای محوری حوزه پژوهش و فناوری است. فعالیت جزیرهای مراکز تحقیقاتی و بسترهای مختلف پژوهش و فناوری دانشگاه باید جای خود را به حاکم شدن یک تفکر سیستمی بر مجموعه فعالیتها بدهد. در این صورت است که قابلیت طراحی و ایجاد پیچیدهترین و پیشرفتهترین سامانهها هم ممکن میشود.
انتهای پیام