رایزنی بروکسل با لندن و واشنگتن درباره تحریم‌های جدید علیه روسیه

به گفته دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، این نهاد در کنار آمریکا و انگلیس بر سر اعمال دور جدیدی از تحریم های اقتصادی علیه روسیه رایزنی دارد، اما امروز (دوشنبه) قرار نیست در این مورد تصمیم گیری شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا و آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۴ دست به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه زدند و بخش‌های انرژی، بانکی و نظامی این کشور را هدف گرفتند و هم اکنون نیز تحریمهای بیشتری را علیه مسکو در صورت تلاش روسیه برای حمله به اوکراین در پی گردآوری نیرو هایش در پشت مرزهای این کشور، در دست بررسی دارند.

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: "ما در حالت بازدارندگی هستیم."

او خاطر نشان کرد: "در هر صورت، ما سیگنال روشنی ارسال خواهیم کرد مبنی بر اینکه هرگونه تجاوز به اوکراین هزینه بالایی برای روسیه خواهد داشت. ما همراه با آمریکا و انگلیس در حال بررسی هستیم که ببینیم چه تحریمهایی، در چه زمانی و به چه صورت در هماهنگی با یکدیگر قابل اعمال هستند. "

رهبران کشور های غربی نگران حمله احتمالی روسیه ای که شبه جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده و از جدایی‌طلبان مسلط بر بخش‌هایی از شرق اوکراین حمایت می‌کند، به اوکراین هستند.

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، گفت: "ما متقاعد شده ایم که روسیه در واقع برای جنگی همه جانبه علیه اوکراین آماده می شود. این احتمالا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون رویدادی بی سابقه محسوب می شود."

وی افزود: اگر این یک حمله بی‌سابقه است به این معنی است که پاسخ کشورهای غربی به آن هم باید بی‌سابقه باشد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به رویترز گفتند که تمرکز بحث‌های نشست وزیران این اتحادیه بر تشدید تدریجی بالقوه هرگونه تحریم، اعم از ممنوعیت احتمالی سفر و مسدود کردن دارایی‌های سیاستمداران روسی تا ممنوع کردن ارتباطات مالی و بانکی با روسیه است.

همچنین بر اساس این گزارش،‌تحریم خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ بین روسیه و آلمان برای جلوگیری از عملیاتی شدن آن و همچنین هدف گرفتن تعداد هر چه بیشتری از شرکت های دولتی روسی فعال در حوزه نظامی و انرژی و یا لغو قراردادهای گاز طبیعی جزو گزینه های مدنظر هستند.

این نمایندگان گفتند که چنین اقداماتی تنها در صورتی در نظر گرفته می شوند که ارتش روسیه برای تهاجم تمام عیار به اوکراین تلاش کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم به روسیه هشدار داد که این ائتلاف نظامی غربی در کنار اوکراین ایستاده است. وزرای خارجه اعضای گروه هفت هم روز یکشنبه به روسیه نسبت به دورنمای مواجهه با "عواقبی عظیم" در صورت حمله به اوکراین هشدار دادند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092217245
  • خبرنگار : 71415