یک استاد دانشگاه:

پژوهش‌ها به رفع مشکلات صنعت کشور منجر شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با تأکید براینکه تمام پژوهش‌ها باید برای رفع مشکل صنعت کشور باشد و تنها صنایع سنگین، مدنظر نیست، گفت: در تمام رشته‌ها حتی در زمینه کشاورزی، دامداری، پزشکی و غیره نیز نیاز است که پژوهش‌های شایسته و درخور انجام شود.

مهدی ریاحی‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متأسفانه پژوهش کشور مشابه مدرک‌گرایی فقط در حد کارهای تحقیقاتی و شبیه‌سازی است که محصولات کاربردی از آن حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش حوزه پژوهش، وجود فاصله با صنعت و تکنولوژی کشور است که باید این فاصله برداشته شود.

وی با تأکید براینکه تمام پژوهش‌ها باید برای رفع مشکل صنعت کشور باشد و تنها صنایع سنگین، مدنظر نیست، افزود: در تمام رشته‌ها حتی در زمینه کشاورزی، دامداری، پزشکی و غیره نیز نیاز است که پژوهش‌های شایسته و درخور انجام شود.

پژوهشگر مرکز تحقیقات ریزشبکه‌های هوشمند در پاسخ به این پرسش که در رشته تخصصی شما پژوهشگران با چه مسائلی بیش از همه مواجه هستند و راهکار برون‌رفت از این چالش‌ها چیست؟ تصریح کرد: یکی از مسائل عمده در رشته تخصصی بنده یعنی الکترونیک نوری و کاربردهای، عدم پیشرفت عملی این حوزه است.

ریاحی‌نسب ادامه داد: هنوز کشور در این زمینه به پیشرفت‌های تکنولوژی لازم نرسیده و تمام پژوهشگران فقط در حد تئوری، علم را جلو می‌برند. متأسفانه در خیلی از موارد، ما خریدار محصولاتی هستیم که حاصل عملی‌سازی تحقیقات علمی پژوهشگران خودمان است و کشورهای دیگر آن را به سرانجام می‌رسانند.

وی راهکاری برون‌رفت از این چالش را ارتباط دادن بین پژوهش‌های دانشگاهی و شرکت‌های علمی - پژوهشی مرتبط با این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: باید هر کار پژوهشی در دانشگاه حداقل یک مشکل از مشکلات موجود در صنعت الکترونیک نوری را حل کند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد ادامه داد: به‌عنوان مثال، توسعه دادن به استفاده از سلول‌های خورشیدی و بهره‌برداری از نور خورشید به‌عنوان یک منبع تجدیدپذیر بسیار کاربردی است.

ریاحی‌نسب با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که در پی آن ایجاد شد، اظهار کرد: معتقدم آسیبی که کرونا برای بخش آموزش و پژوهش داشت، بسیار کمتر از بخش‌های دیگر در کشور بود و اگر دانشجویان و پژوهشگران دچار افت تحصیلی شدند، ناشی از اثر مستقیم کرونا نبوده است.

به گفته این استاد دانشگاه، ادامه اقدامات پژوهشی و آموزشی حتی از راه دور برای جلوگیری از افت تحصیلی و علمی توصیه می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400092015091
  • خبرنگار :