به گزارش ایسنا، متن سخنان زهرا ارشادی به شرح زیر است:
آقای رئیس،
ابتدا اجازه دهید از دبیرکل بابت گزارشات ایشان پیرامون اقیانوسها و حقوق دریاها و همچنین هماهنگکنندگانِ مشاورههای مذاکرات غیررسمی درخصوص پیشنویس قطعنامههای A/7576/L.18 و A/7576/L.18 قدردانی نمایم.
مضافاً مایلم از بخش امور اقیانوسها و قانون دریا بهموجب تلاشها و حمایتهای ارزشمندشان تشکر نمایم. با این حال، مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تعدادی از موضوعات مرتبط با دستور جلسه حاضر به قرار ذیل اعلام میگردد:
آقای رئیس،
ضمن یادآوری اهمیت کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها بهعنوان چارچوب حقوقی کلی برای فعالیت در اقیانوسها و دریاها و همچنین با اذعان به جایگاه جمهوری اسلامی ایران بهعنوان کشور امضاکنندة برجام این کنوانسیون (و نه عضو آن)، دولت ایران معتقد است چنین کنوانسیونی نمیتواند بهعنوان تنها چارچوب موجود قانونی حاکم بر فعالیتهای انجام شده در اقیانوسها و دریاها تلقی گردد. بنابراین، انتظار میرود هرگونه مذاکره درمورد قطعنامههای مرتبط با اقیانوسها و دریاها، دربردارندة موضع و ملاحظات طرفهای غیرعضو کنوانسیون صدرالاشاره نیز باشد. چنین چشمانداز فراگیری میتواند به تعامل سازنده بین تعداد بیشتری از کشورها در حمایت از قطعنامههای مزبور منجر شود. با این وجود، هرگونه تعامل سازنده توسط کشورم در طول مذاکرات و پیوستن به اجماع، نباید بهعنوان پذیرش این کنوانسیون توسط جمهوری اسلامی ایران بهعنوان سند قانونی الزامآور تلقی گردد. پایبندی و فعالیتهای ایران در محیطزیست حوزه دریایی کاملاً و صرفاً منطبق با اسناد بینالمللیای میباشد که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران صریحاً پذیرفته شده است.
با این حال، در میان دیگر موارد، اعتقاد قوی به حفاظت از دریا و منابع آن و همچنین تضمین ایمنی و امنیت فعالیتهای دریایی، ایران را ترغیب نموده تا با روحیه و رویکردی سازنده با سایر کشورها وارد همکاری شود.
جمهوری اسلامی ایران بهعنوان کشوری ساحلی که در امتداد خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد، متعهد به تحقق هدف 14 توسعه پایدار میباشد. بهمنظور دستیابی به هدف مذکور و همچنین در راستای برنامة سازمان ملل متحد تحت عنوان «دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار از سال 2021 لغایت 2030»، جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که تلاشهای بیشتری میبایست توسط دولتها و سایرز ذینفعان صورت پذیرد. این تلاشها شامل همکاری و هماهنگی بینالمللی و همچنین حرکت بهسوی ظرفیتسازی و انتقال فناوری و دانش دریایی به کشورهای در حال توسعه میباشد.
جمهوری اسلامی ایران تلاشهای صورتپذیرفته در زمینة مدیریت پایدار شیلات را که نقش برجستهای در حمایت از فعالیتهای اقتصادی برخی از کشورهای در حال توسعه، حفظ منابع دریایی، اکوسیستمهای دریایی سالم و تضمین امنیت غذایی برای همه دارد، بسیار ارزشمند ارزیابی مینماید. با توجه به کاهش منابع دریایی در سالهای اخیر، برنامهریزی برای مدیریت مسئولانه شیلات، استفاده از روش صید انتخابی و مبارزه با صید غیرقانونیِ گزارشنشده و بیضابطه میبایست در دستور کار تمامی کشورها، سازمانهای مدیریت شیلات منطقهای و نهادهای بینالمللی ذیربط قرار گیرد. در این راستا لازم است کشورها در قالب برنامههای ملّی و همکاریهای بینالمللی بهمنظور ظرفیتسازی و ارتقای دانش و آگاهی صیادان و بهرهبرداران از منابع دریایی اقدام عاجل نمایند.
آقای رئیس،
رشد سریع جمعیت، صنعتی شدن، شهرنشینی، افزایش تقاضای ماهیگیری، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی ناشی از اثرات تغییرات اقلیمی و سیاستهای ناکارآمد توسعهای، موجب تخریب منابع طبیعی با سرعت نگرانکنندهای شده و در نتیجه بهعنوان تهدیدی جدی برای توسعه پایدار در منطقه ما به شمار میرود. بالا آمدن سطح دریا، از بین رفتن تنوع زیستی و کاهش جمعیت جانوران و گیاهان منطقه از دیگر مسائلی است که با آن مواجه میباشیم.
با توجه به افزایش آسیبها و تخریب اکوسیستمهای ضروری و اقتصادیِ ساحلی از قبیل جنگلهای حرا، صخرههای مرجانی و وضعیت شیلات در خلیج فارس و دریای عمان، اکیداً توصیه میشود اقدامات لازم باهدف حفاظت از اینگونه اکوسیستمها از طریق همکاری مشترک فیمابین کشورهای ساحلی منطقه صورت پذیرد.
در حوزه حیات دریایی و نگهداری از آن، ساخت غیرمسئولانه جزایر مصنوعی در خلیج فارس بیتردید به زیستگاه گونههای کمیاب دریایی آسیب میزند و حیات طبیعی منابع دریایی منحصربهفرد آن را به خطر میاندازد. استقرار و حضور مستمر ناوگان نظامی از کشورهای خارج از منطقه در خلیج فارس نهتنها امنیت کشورهای ساحلی و همچنین فعالیت و حرکت آزادانه کشتیها در این پهنه آبی را شدیداً تحت تأثیر قرار داده، بلکه موجب تشدید آلودگی دریایی و کاهش منابع دریایی نیز شده است.
جمهوری اسلامی ایران از تمامی کشورها میخواهد برای حفاظت از محیط زیستِ این مجموعة آبیِ مشترک همکاری کرده و از اقدامات یکجانبهای که ممکن است محیط زیست دریایی را به خطر بیندازد خودداری نمایند.
افزایش سطح دریا یکی از شناختهشدهترین پیامدهای گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی میباشد که ایران بهعنوان یک کشور ساحلی با آن مواجه است.
کشورهای توسعه یافته در راستای مقابله با چنین معضلاتی میبایست به تعهدات خود ذیل چارچوب پیماننامة سازمان ملل دربارة تغییرات اقلیمی و توافقنامه پاریس از جمله تأمین منابع مالی، ظرفیتسازی و انتقال فناوری عمل نمایند. کشورهای توسعهیافته با توجه به مسئولیت تاریخی خود در انتشار گازهای گلخانهای میبایست نقش پیشگام را در اقدامات اقلیمی ایفا نمایند. پیشیگرفتن در اتخاذ اقدامات اقلیمی و ارائه ابزارها و راهحلهای اجرایی برای کشورهای در حال توسعه میتواند راه را برای دستیابی به توسعه پایدار برای همگان هموار نماید.
جمهوری اسلامی ایران با اذعان به اهمیت حفاظت از محیط زیست، حمایت خود را از استفادة پایدار و به اشتراکگذاری عادلانه منابع زیستی دریایی در مناطق فراتر از صلاحیت ملّی، از توسعه یک ابزار مؤثر، جامع و الزامآورِ قانونی بهمنظور حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی مناطق فراتر از صلاحیت قضایی ملّی، مطابق با قوانین بینالمللی دریا اعلام میدارد. با در نظر داشتن تنوع زیستی در مناطق فراتر از صلاحیت ملّی بهعنوان میراث مشترک بشری، جمهوری اسلامی ایران مشتاقانه در انتظار شرکت در چهارمین نشست کنفرانس بینالدولی تنوع زیستی دریایی مناطق فراتر از صلاحیت ملّی موسوم به BBNJ در سال 2022 میباشد.
کشور من بار دیگر تعهد خود را نسبت به نظم دریاییِ قائدهمند برای تأمین حقوق و منافع دریایی برای همگان و همچنین تضمین انجام فعالیتهای دریایی عاری از هرگونه مشکل و منطبق با قوانین بینالمللی دریاها، اعلام میدارد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس چنین تعهدات و باتوجه به این نکته که تطوّل منازعات و تشدید تنشها بین کشورهای ساحلی خلیج فارس نهتنها موجب بیثباتی بیشتر منطقه میشود بلکه توسعه و شکوفایی مردم منطقه را بهشدت به خطر میاندازد، مبادرت به ارائه طرح و راهحلی پیشنهادی مبتنی بر گفتگو، همکاری و احترام متقابل در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نموده است. ایران همچنان بر این باور است که همکاریهای منطقهای بر اساس طرح مزبور، موجب تضمین امنیت و نظم بینالمللی در دریا علیالخصوص در خلیج فارس و دریای عمان میشود. نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با دزدی دریایی و همکاری با سایر کشورها در این مهم، که توسط دبیرکل در گزارشهای متوالی ایشان منعکس شده و شورای امنیت در قطعنامههای متعدد خود از آن تقدیر بهعمل آورده است، از همین احساس و درک ناشی میشود.
آقای رئیس،
النهایه، همانگونه که در بیانیة سال گذشته جمهوری اسلامی ایران ذکر آن رفت، شیوع همهگیری کرونا علاوه بر اقدامات قهرآمیز یکجانبه که پیش از بحران کرونا بهدلیل سیاست فشار حداکثری ایالات متحدة آمریکا بر کشور من و مردم ایران وجود داشت، موجب شده تا زندگی روزمره مردم عادی ایران تحت تأثیر شدید قرار گیرد. تأمین نیازهای اولیه مردم از قبیل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و زنجیره تأمین کالا بهدلیل اختلال در آزادی تردد خطوط کشتیرانی ایران در نتیجه تحریمهای شومِ ایالات متحده آمریکا، بهشدت تحت تأثیر قرار گرفته است. علاوه بر چنین اقدامات غیرقانونیای، از سال گذشته شاهد پدیده سرقت نفت ایران در دریا میباشیم. جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم چنین سیاستهای خطرناکی که بهدلیل سیاستهای یکجانبة استکباری موجب وخامت بیشازپیش اوضاع شده است هشدار میدهد. همچنین از جامعه جهانی خواسته میشود تا این اقدامات غیرقانونی که تهدیدی برای تجارت آزاد در دریا و آزادی دریاها بشمار میآید و موجب نادیدهگرفتهشدنِ تحریمهای غیرانسانی شده است، را محکوم نماید.
انتهای پیام