محمد حسینزاده اظهار کرد: آهنربا و مغناطیسی به نام حرم مطهر امام رضا(ع) داریم و تمام زائران و مجاوران باید حول این مغناطیس اصلی قرار بگیرند. برخی مکانها و فضاهای تبلیغاتی همخوانی با معنای زیارت ندارند.
وی با اشاره به وظایف این کمیته و دستگاههای فرهنگی گفت: آنچه ما میتوانیم در حوزه فرهنگی، اجتماعی فراهم کنیم این است که ذهن زائر را در حوزه زیارت متمرکز کنیم. فضاهای اجتماعی، فرهنگی را به گونهای طراحی کنیم تا ذهن زائری که به سمت مشهد حرکت میکند را به بعد معنوی زیارت سوق دهیم، اگر این فضاها ذهن زائر را از زیارت دور کند باید مدیریت کنیم که اصلاح و مجددا طراحی شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اگر زیارت اثرات عمیق فرهنگی، معنوی و تربیتی داشته باشد، ما کارمان را درست انجام دادهایم. احصا و هدفگذاری ظرفیت دستگاهها و ارگانها در کنار فعالسازی ظرفیتهای مردمی برای متمرکز کردن همه افراد حول محور زیارت و حرم مطهر وظیفه ماست.
وی با اشاره به تاثیرات اجتماعی زیارت گفت: اگر پدر و مادری پس از زیارت رابطه خوبی با فرزندانشان پیدا کردند و اگر اختلافات زن و شوهر بعد از زیارت از بین رفت به این معنی است که ما وظیفه خود را در حوزه زیارت درست انجام داده ایم. خدمات فرهنگی و اجتماعی که در حوزه زیارت فراهم میشود باید درست، پیوسته، متصل و تقویتکننده مفهوم زیارت باشد. تمام فعالیتهای فرهنگی، هنری، سرود، تئاتر، تبلیغات شهری و کتاب همه باید در مسیر تقویت مفهوم زیارت باشد.
حجتالاسلام گنابادینژاد، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری با بیان این که زیارت یک گوهر و سرمایه است بیان کرد: زیارت گوهر و سرمایهای است که در ارزشهای ملی، عرصههای معرفتی، ارزشهای انقلابی و در فرهنگ بومی میتواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا در ورود مسافر و زائر به مشهد یادآور شد: سفرهای نوروزی تقریبا دو سال تعطیل بود، اما با توجه به بهبود شرایط و بازگشاییها باید برای نوروز ۱۴۰۱ از هم اکنون با توجه به الزامات شیوع بیماری برنامهریزی شود.
بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری بر ارتقای فرهنگ میزبانی، تولید محتوا و محصول، برگزاری رویدادهای فرهنگی با توجه به نوآوری و خلاقیت تاکید کرد و گفت: اگر رویکردهای فرهنگی خدمت به زائران فعال نباشد و در حوزههای مختلف طرح و برنامه نداشته باشیم، با استانهای دیگر فرقی نخواهیم داشت. باید کمیته فرهنگی فعال باشد و با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی تمام دستگاهها در همه حوزههای فرهنگی و اجتماعی امر به معروف، عفاف و حجاب، تبلیغات شهری و سایر موضوعات طرح های ابتکاری و تاثیر گذار فعالیت داشته باشند.
انتهای پیام