وزیر خارجه دولت خودخوانده اپوزیسیون ونزوئلا استعفا کرد

وزیر خارجه دولت خودخوانده مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا گفت که از سمتش استعفا خواهد داد. این موضوع تنها چند هفته پس از شکست اپوزیسیون در انتخابات منطقه‌ای اتفاق افتاده و باعث تضعیف بیشتر آن می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و ده‌ها کشور دیگر، دولت منتخب نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را "تقلبی" دانسته و دولت موقت سوسیالیست خوان گوآیدو را به رسمیت می‌شناسند.

خولیو بورگس، وزیر خارجه دولت موقت ونزوئلا، که اختلاف‌ نظراتش با گوآیدو بر کسی پوشیده نیست، در کنفرانسی خبری گفت، این دولت موقت (که از اوایل سال ۲۰۱۹ تشکیل شده) به اهدافش دست نیافته است.

بورگس گفت: این دولت موقت، به عنوان ابزاری برای خروج از حکومت استبدادی معنا پیدا می‌کند، اما در حال حاضر، از نگاه ما آسیب دیده است.

وی افزود: این دولت، به جای اینکه ابزاری برای مبارزه با استبداد باشد، به یک «کاسْت» یا مجری یک «نظام طبقاتی» تبدیل شده است.

بورگس در بوگوتا، پایتخت کلمبیا زندگی می‌کند؛ او پس از آنکه از سوی دولت مادورو به شرکت در توطئه علیه رئیس جمهوری ونزوئلا متهم شد، در کلمبیا پناهندگی سیاسی گرفت.

او گفت که استعفایش را در روز سه‌شنبه ارائه خواهد داد و خواستار از بین رفتن دولت موقت شد.

بورگس افزود: که این دولت باید صرفا به مدیریت دارایی‌های ونزوئلا در خارج از این کشور مشغول باشد، اموالی مانند پالایشگاه «سیتگو» در آمریکا.

تحلیلگران و برخی از اعضای اپوزیسیون، ائتلاف‌های دیرهنگام بین احزاب اپوزیسیون و چنددستگی‌های داخلی را عامل شکست اپوزیسیون در انتخابات محلی و منطقه‌ای می‌دانند. اپوزیسیون در این انتخابات، موفق به کسب تنها سه مورد از ۲۳ کرسی فرمانداری در ونزوئلا شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091511248
  • خبرنگار : 71661