به گزارش ایسنا، طبق آخرین اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری ۷۶۱ پروژه عمرانی نیمهتمام در این استان وجود دارد که ۱۱۵ پروژه دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند، عمر برخی از این پروژهها نیز به بالای ۱۰ سال نیز میرسد و مردم در شهرستانهای مختلف سالهاست چشمانتظار افتتاح و بهرهبرداری از این پروژهها هستند.
پروژه آبرسانی بن- بروجن، پروژه راهآهن مبارکه- سفید دشت به شهرکرد، منطقه ویژه اقتصادی، پروژه راهسازی محور شهرکرد- شلمزار- سد بابا حیدر، تونل گورمیزه، تونل زره و ... از مهمترین پروژههای عمرانی در چهارمحال و بختیاری محسوب میشود که وعده تکمیل این پروژهها در دولتهای قبل به مردم داده شده بود، اما این وعده محقق نشد.
کمبود اعتبار، مشکلات اجتماعی و بروکراسی اداری همواره بهعنوان مهمترین دلایل در طولانی شدن اجرای پروژههای عمرانی از سوی مسئولان مطرح میشود، گاهی آن قدر تکمیل پروژهها زمانبر میشود که سازههای آن پروژه به مرور زمان دچار فرسودگی شده و نیاز به ترمیم و تعمیر پیدا میکند.
تعدادی از پروژههای عمرانی و زیرساختی مانند آبرسانی بن- بروجن، پروژه راهآهن مبارکه- سفید دشت به شهرکرد، منطقه ویژه اقتصادی و پروژههای راهسازی پیشران توسعه این استان هستند و اگر این پروژهها به سرانجام نرسد، نمیتوان امید چندانی به توسعه در این استان داشت.
پروژه آبرسانی بن- بروجن به کما رفته است
اقبال عباسی- استاندار سابق چهارمحال و بختیاری در آئین تودیع و معارفه استاندار این استان، گفت: پروژه آبرسانی بن- بروجن نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این پروژه در بخش آبگیر دچار سکته شده و به کما رفته، این پروژه نیازمند یک جراحی است.
کمبود اعتبار بزرگترین مشکل در تکمیل پروژههای نیمهتمام
قدرتالله حمزه- نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا در خصوص وضعیت پروژههای نیمهتمام در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از پروژههای نیمهتمام عمرانی در این استان با کمبود اعتبار مواجه هستند.
وی افزود: در حال حاضر و باتوجه به شرایط دولت امکان تخصیص اعتبار در پایان سال به پروژههای عمرانی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، اما پیگیری برای تخصیص اعتبار در حال انجام است.
حمزه در خصوص وضعیت پروژه چهاربانده محور شهرکرد- شلمزار- اردل به کوهرنگ، توضیح داد: درصدد هستیم این پروژه مشمول ماده ۵۶ شود، اگر این اتفاق رخ دهد بانک اعتبار لازم را برای اتمام پروژه تخصیص خواهد داد و سپس دولت بدهی بانک را بهصورت اقساطی پرداخت میکند.
نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چهارمحال و بختیاری هماکنون با کمآبی شدید مواجه شده است و امکان تخصیص آب به طرحهای اشتغالزا و کشاورزی نیز وجود ندارد، همچنین تعداد بالایی از روستاها نیز با تانکر آبرسانی میشوند که پروژه آبرسانی بن- بروجن میتواند مشکل آب شرب تعدادی از شهرها و روستا را مرتفع کند، اما پروژه نیز متوقف شده است.
وی با اشاره به مطالبات پیمانکاران پروژههای عمرانی در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: برخی از پیمانکاران بیش از یک و نیم سال است که منتظر پرداخت مطالباتشان هستند، اما بهعلت کمبود اعتبار امکان پرداخت وجود ندارد، خوشبختانه برخی از پیمانکاران با وجود کمبود اعتبار اجازه تعطیلی پروژه را ندادند.
حمزه تاکید کرد: امیدواریم در سفر رئیسجمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری مشکل اعتباری پروژههای عمرانی در استان حل شود.
نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص تاثیر مدیریت در بحث تسریع در اجرای پروژههای عمرانی، گفت: نیروی انسانی بسیار موثر است، دستگاههای اجرایی و نمایندگان مجلس باید بحث اعتبارات را با جدیت دنبال کنند.
اجرای پروژه راهآهن کند شده است
حمید ربیعی- معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت پروژههای عمرانی حوزه راهسازی در استان، اظهار کرد: اکثر پروژههای عمرانی در حوزه راهسازی درگیر کمبود اعتبار هستند.
وی افزود: پروژه راهسازی در محور سفیددشت به فرادنبه و جاده بروجن به سمت دهاقان تکمیل و بازگشایی شد، در محور بروجن به لردگان نیز بخشهایی که نیاز به احداث تونل نبود بازگشایی شده است و در شش کیلومتر باید تونل حفر شود که این مسئله بسیار هزینهبر است.
ربیعی با اشاره به اینکه پروژه راهآهن مبارکه- سفید دشت به شهرکرد بهعلت کمبود اعتبار به کندی پیش میرود، گفت: پروژه تونل زره اکنون فعال بوده، اما این پروژه نیز با کمبود اعتبار مواجه شده است.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص روند اجرای پروژه محور شهرکرد به شلمزار، توضیح داد: قطعه دو این پروژه هماکنون فعال بوده، اما عملیات اجرایی قطعه یک( سهراهی خوزستان تا شمسآباد) در حال حاضر متوقف است.
وی بیان کرد: در پروژههای راهسازی از جمله گردنه چری، فارسان- دشتک و تونل گورمیزه مهمترین مشکل بحث اعتبار است، اگر اعتبار لازم اختصاص داده شود، بقیه مشکلات قابل حل است.
انتهای پیام