لزوم کمک بسیج به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

معاون سیاسی استاندار مرکزی بر لزوم کمک بسیج به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید کرد.

بهروز اکرمی روز شنبه ۲۹ آبانماه در آیین تجلیل از کتابداران و کتابخوانان و مروجان کتاب استان مرکزی اظهار کرد: بسیج یک امکان و یک ظرفیت است، هرجایی گرهی در کار ملت ایران باشد بسیج با جان و دل ورود پیدا می کند، در حال حاضر وضعیت کتاب در جامعه ما به گونه ای است که حال و روز کتاب و کتابخوانی خوب نیست و ملت ایران در رابطه با کتاب دارای مشکلاتی هستند که می طلبد در این خصوص نیز بسیج ورود پیدا کند.

وی افزود: امیدواریم در عرصه کتابخوانی نیز بسیجیان ورود کرده و به نهضت کتابخوانی کمک کنند و شاهد موفقیت در این حوزه باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: کتاب معجزه پیامبر است و عمل صالح مدنظر خداوند نیز از طریق همین کتاب خواندن و کسب آگاهی میسر می شود.

اکرمی ادامه داد: دست اندرکاران کتاب و کتابخوانی بدانند اگر حال و روز کتابخوانی در جامعه خوب نیست دلسوزان این عرصه باید با بررسی های لازم دریابند چرا وضعیت در جامعه به این شکل است و عواملی که سبب شده شرایط امروز در عرصه کتابخوانی ایجاد شود شناسایی شود. برای اینکه مردم ما تمایل به کتاب خواندن داشته باشند و تقاضا برای کتاب در جامعه افزایش یابد باید موارد مورد نیاز احصا شود تا بتوان جامعه کتابخوان داشته باشیم لذا باید پژوهشگران عرصه کتابخوانی به این حوزه ورود کرده و اشکالات را بررسی کنند.

وی اضافه کرد: این پژوهش باید در سطح ملی و استان ها شکل گیرد و اکنون جای این پژوهش ها در جامعه خالی است. 

کتابخانه ها پایگاه های فرهنگی و اجتماعی هستند

سکینه خاتون مهدیانپور، سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز در این آیین اظهار کرد: عرصه کتاب و کتابخوانی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما در عین حال در جامعه مغفول مانده است و هرساله در هفته کتاب و کتابخوانی حضور کتاب در جامعه با برنامه های مختلف پررنگ تر می شود.

وی افزود: هفته کتاب و کتابخوانی تولدی دوباره برای بهترین و تاثیرگذارترین رسانه ای است که هیچگاه رنگ کهنگی به خود نمی گیرد و واجب است در تمامی جایگاه ها به خوبی حق آن ادا شود.

مهدیان پور اضافه کرد: امروزه اقدام و عمل در حوزه ترویج کتابخوانی اهمیت بالایی دارد، بدون اغراق و به استناد اسناد تاریخی می توان گفت کتاب یکی از مولفه های تمدنی ایران در گذشته بوده که در آینده هم باقی خواهد ماند و می تواند کشتی نجات فکر و اندیشه انسان باشد و کتابداران نیز سکاندار این سفینه هستند.

وی ادامه داد: با رصد فعالیت هایی صورت گرفته در شهرهای دارای آسیب می‌توان دریافت که برای کاهش این آسیب ها باید از طریق برنامه های فرهنگی و دوره های آموزشی استفاده کرد. در زمان کرونا خلاقیت در کتابخانه ها ظهور کرد و فعالیت ها به سمت فضای مجازی رفت و این فعالیت نقمت کرونا را به نعمت تبدیل کرد و تمامی فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی انجام شد و با تنوع و خلاقیت، قدرت کنشگری فرهنگی خودمان را اثبات کردیم.

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی استان مرکزی اضافه کرد: امروزه کتابخانه ها پایگاه های فرهنگی و اجتماعی هستند که در جامعه فعالیت می کنند. تلاش هایی که در کتابخانه‌ها انجام می شود از زاویه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد مثلا در زمان مواجهه با بحران، کتابخانه ها به عنوان امدادگران فرهنگی وارد عرصه می شوند کما اینکه در زلزله  و سایر شرایط خاص این موضوع کاملا لمس شد و فعالیت های کتابخانه ها برای امداد فرهنگی در سطح بالایی قرار داشت.

در این آیین از کتابخوانان، کتابداران، مروجان کتاب و برخی مسئولین شهرستان ها نیز تقدیر شد.

  • شنبه/ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400082922943
  • خبرنگار : 50204