به گزارش ایسنا، بنابر اعلام همراه مکانیک، در حال حاضر بازار ایران از خودروهای روز وارداتی خالی است. اندک نسخههای صفرکیلومتر که در گمرک رسوب کرده بودند و بهصورت قطرهچکانی وارد میشوند، قیمتهای بسیار بالایی دارند و معامله آنها رونقی به خود ندیده است. در ادامه بخش اول گزارش قیمت خودرو خارجی، با هم ببینیم در بازار چه خبر است:
در بازار ماشینهای خارجی چه میگذرد؟!
بهطور تقریبی میتوان گفت اتومبیلهای کرهای و ژاپنی نسبتا خوشقیمت در رده خودروهای دستدوم از سال 97 تا به امروز که 6 ماه از 1400 را پشت سر گذاشتهایم بین 8 تا 10 برابر یعنی قریب بهطور میانگین 900 درصد گران شدهاند و به جرات باید گفت 50 تا 100 درصد از این افزایش قیمت طی ماههای اخیر اتفاق افتاده است. قیمت تویوتا و قیمت نیسان در این بین بیشتر از سایر آسیاییها افزایش نشان میدهد. البته این نسبت برای خودروهای آلمانی مرسدسبنز، بامو، فولکسواگن، اندک آئودیهای کیو5 پلاک ملی و محصولات لوکس تویوتا یعنی لکسوس بسیار بالاتر از این صحبتها و تا 15 برابر است.
خودروهای اروپایی دیگر وارداتی که متعلق به کشور فرانسه و از برندهای رنو و دیاس هستند نیز افزایش قیمت زیادی داشتهاند اما اولا در مورد رنو افت کیفیت و دردسرهای محصولاتی چون تلیسمان روی قیمت و خرید و فروش نمونههایی با کارکرد بالای 100 هزار کیلومتر از این سدان اثر سوء گذاشته، ثانیا کمبود قطعات و خدمات پس از فروش محدود محصولاتی چون دیاس که حتی نمیتوان قطعات آنها را از دبی نیز تهیه کرد موجب شده کسی ریسک خریدشان را نپذیرد.
در حاشیه بازار ایتالیاییهای کم تعدادی چون آلفارومئو بهعلت هزینههای سرسامآور و خدمات محدود چندان نتوانستهاند جهش قیمتی فوقالعادهای را تجربه کنند. حتی چینیهای محبوب وارداتی از جمله امجی و جیلی نیز در عمل از کورس رقابت قیمتی با خودروهای همرده عقب ماندهاند و در مواردی با کاهش قیمت مواجه هستند. حتی اندک بورگواردهای دورگه چینی-آلمانی وارداتی بهرغم شایستگیهایشان در بازار 1400 محلی از اعراب ندارند.
اما یکی از ستارگان پرنور خودروهای خارجی در 6 ماهه نخست 1400 را باید محصول مونتاژی سانگیانگ تیوولی دانست. خودروهایی که تقریبا همگام با بازارهای جهانی و مدل شمسی در سکوت خبری به بازار ایران عرضه میشوند. طی ماههای گذشته تیوولی در تیپهای مختلف کمتر و بیشتر از یک میلیارد تومان معامله شده است و حتی مدلهایی از این مینیکراساوور خوشبازار مجهز به توربوشارژر نیز وارد بازار معاملات داخلی شده که برخلاف همه مشکلات مالی کمپانی سانگیانگ خودرویی مدرن بهشمار میرود.
قیمت کیا
خودروهای کارکرده کمپانی کیا نیز مانند پدرخواندهاش، هیوندای همچنان ماشینهای باارزشی در بازار ایران هستند. کیا سراتو سایپا، مدلهای وارداتی سراتو، اپتیما، اسپورتیج و سورنتو در 3 نسل محصولاتی هستند که شاید در برابر خودروهای فعلی بازار و حتی برخی محصولات دستدوم ژاپنی مانند تویوتا آریون در دسترستر و کمهزینهتر به نظر برسند. هرچند کیا مدلهایی چون سول، ریو وارداتی، کارنز و کارنیوال نیز دارد که کسی سراغی از آنها نمیگیرد.
قیمت بی ام و
ذات خودروهای تولیدی کمپانی بامو آلمان که در فارسی به بی ام و شهرت دارد اسپرت است. همین ذات اسپرت هم سبب میشود لذت رانندگی با خودروهای بیمر فوقالعاده بالا باشد و هندلینگ خیرهکننده آنها محتاطترین رانندهها را نیز به وجد بیاورد. اما در طرف مقابل حرکت دائمی قطعات خودروهای تولید بی ام و تحت کشش و استرس استهلاک آنها را تا حد زیادی بالا میبرد.
استهلاک بالاتر نیز یعنی هزینههای تعمیر و نگهداری بیشتر. قیمت بی ام و در ایران به همین علت با گذشت چند سال افت زیادی را تجربه میکند. موضوعی که هم سبب تضعیف بازار آنها میشود و هم در طرف مقابل خودرودوستانی که با بودجه محدود قصد خرید خودروی خارجی دارند را برای خرید یک بی ام و پرچالش وسوسه میکند.
در مجموع باید گفت خودروهای بامو با عمر بیش از 8 سال سختتر خرید و فروش میشوند و افزایش قیمت آنها در مقایسه با رقبا طی نیمه نخست 1400 کمتر است. بد نیست این نکته را نیز بگوییم که با صعود قیمتها در این بازه زمانی خودروهای بهروزتر بی ام و که حتی برخی از آنها تحت پوشش گارانتی و تامین قطعات اوریجینال توسط پرشیاخودرو نیز قرار دارند، رشد قیمتی قابل ملاحظهای را تجربه کردهاند.
همانطور که در اینفوگرافیک بالا میبینید، 75% خودروهای وارداتی حداقل یک ایراد بدنه یا فنی دارند. این موضوع نشان میدهد که عدم توجه به کارشناسی در این خودروها میتواند ضررهای چند ده میلیونی روی دست خریدار بگذارد. همراه مکانیک این مشکل را با ارائه خدمت «خرید خودرو با 100% ضمانت» حل کرده است. کافی است وارد صفحه خرید شاسی بلند همراه مکانیک شوید، خودرو مورد نظر خود را انتخاب کرده، درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.
انتهای رپرتاژ آگهی