در قالب یک پژوهش مطرح شد

لزوم توجه به تعویض فیلتر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی

پژوهشگران با انجام یک مطالعه کیفیت آب و باکتری‌های موجود در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در خانواده‌ها گسترش یافته است و در شهر اهواز اکثر خانواده‌ها از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی (PoU) استفاده می‌کنند. با توجه به احتمال آلودگی این دستگاه‌ها توسط برخی باکتری‌ها، پژوهشگران با انجام یک مطالعه، حضور باکتری‌ها را در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در شهر اهواز مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه کیفیت آب از طریق ارزیابی HPC (شاخصی برای کیفیت آب) و تنوع جمعیت باکتریایی با روش PCR ارزیابی شد. بررسی‌ها نشان داد که رشد مجدد باکتری‌ها در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی می‌تواند کیفیت آب (HPC) را در آب خروجی از دستگاه کاهش دهد. 

در حدود 70 درصد از نمونه‌های آب ورودی، کیفیت آب در حد مجاز بود ولی در بخش خروجی، کیفیت آب روند کاهش داشت.

بررسی باکتری‌های موجود در این نمونه‌ها حاکی از آن بود که از 49 سویه باکتریایی شناسایی شده، 20 سویه گرم منفی و 29 سویه گرم مثبت بودند. باکتری باسیلوس شایع ترین باکتری شناسایی‌شده در نمونه‌های آب ورودی و خروجی بود.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بیشترین سویه‌های باکتریایی شناسایی‌شده، باکتری‌های بیماری‌زای فرصت‌طلب بودند که به طور بالقوه برای جمعیت دارای نقص ایمنی خطرناک هستند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند با توجه به این‌که در کیفیت آب دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در طول یک ماه می‌تواند کاهش پیدا کند، تعویض فیلتر این دستگاه‌ها باید به طور منظم انجام شود. همچنین نتایج این مطالعه باید توسط شرکت آب و فاضلاب و شرکت‌های سازنده دستگاه تصفیه آب باید مورد توجه قرار گیرد.

در انجام این تحقیق نسترن طالع پور، نعمت اله جعفرزاده حقیقی فرد، مهدی هادی، سیمین ناصری، علیرضا مصداقی نیا، سعیده همتی برجی؛ پژوهشگران گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مرکز تحقیقات کیفیت آب موسسه تحقیقات محیطی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «جداسازی، شناسایی و بررسی اثر سلامتی باکتری HPC در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی (PoU): مطالعه موردی، اهواز، ایران» در نشریه «Journal of Environmental Health Science and Engineering» منتشر شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400082922256
  • خبرنگار : 30165