غلامحسین حسینینیا در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد فراگیران آموزشهای مهارتی را قشر دانشجو و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند، گفت: این مساله که افراد بعد از فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک دانشگاهی، مجددا به مراکز آموزش مهارتی برمیگردند و آموزشهایی را میبینند که برای جامعه کارگری یا جامعه تا سطح مهارت ۳ و ۴ درنظر گرفته شده است، نشان از یک نقصان اساسی در نظام آموزش عالی کشور است.
وی افزود: افراد به عنوان دانشجو وارد دانشگاه میشوند ولی خروجی آن تبدیل کارجو برای دولت و مهارتجو برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای می شود، بنابراین لازم است که در این زمینه تمهیدات لازم را داشته باشیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از تدوین سه برنامه برای مهارت آموزی دانشجویان کشور خبر داد و گفت: برای جمعیت چهار میلیونی دانشجویی کشور برنامههایی تدارک دیدهایم که یکی از آنها آموزش مهارت آموزی هیبریدی است. این دوره آموزش مهارتی به شکل هیبریدی همزمان با تحصیل دانشجویان در دانشگاه انجام میگیرد و یک دوره آموزشی ۵۴۰ ساعته معادل ۱۹ واحد دانشگاهی را شامل میشود.
حسینینیا افزود: این دورهها یک مهارت کامل را متناسب با استعداد و علاقه دانشجو و تقاضای موجود در بازار کار به دانشجو آموزش می دهد و ما در سازمان آموزش فنی و حرفهای تنوع زیادی را در این استانداردها ایجاد کرده ایم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامههای ما برای افرادی که فارغ التحصیل دانشگاه شدهاند و رشتههایی که بازار کار برایشان تقاضایی ندارد، پیش بینی شده است. بر اساس این برنامه افراد را طی یک دوره ۶ ماهه به یک بسته مهارتی مجهز میکنیم که از مهمترین آنها، موضوع ICT است که افراد دوره ۶ ماهه کاملی را سپری می کنند و مهارت کاملی را در زمینه ICT به طور کاملا کاربردی و فنی یاد می گیرند و آماده ورود به بازار می شوند.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، اکثر رشتههایی که در این برنامه پیشبینی شده رشتههایی مثل محتوای دیجیتال یا هوشمندسازی ساختمان است که بازار کار اکنون به آنها نیاز وافر دارد.
حسینی نیا سومین برنامه پیشبینی شده را دورههای مهارتی همراه با دروس تخصصی برای دانشجویان ذکر کرد و گفت: در برخی از رشتهها مثل رشتههای مهندسی برای دانشجویان استانداردهای شغلی را متناسب با هرکدام از واحدهای درسی احصا کردیم و افراد میتوانند در قالب کارورزی، کارآموزی یا کارگاههای آموزشی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای، یک مهارت آموزشی کاربردی را در رشته تخصصی خود فرا بگیرند.
به گفته معاون وزیر کار، موضوع آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای باید از مهجوریت در آید چرا که امروز رفتن به سمت آموزشهای مهارتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است و باید به سمت توانمندسازی نیروهای انسانی حرکت کرد.
انتهای پیام