مرضیه عزیزی معین روان شناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مطالعه اثرات مثبت مختلفی بر روان و شخصیت نوجوانان یادآور شد: مطالعه در پیشرفت شخصی نوجوان و به تبع برای پیشرفت جامعه موثر است از جمله این تاثیرات افزایش قدرت نوشتن در نوجوان است به این دلیل که نوجوان با مطالعه آثار مختلف با واژگان و کلمات جدیدی آشنا و خزانه لغت غنیتری دارد به راحتی میتواند شروع به نوشتن کند همچنین مطالعه میتواند نوجوان را به فردی نقاد و پرسشگر تبدیل کند.
وی افزایش قدرت تمرکز، اعتماد به نفس و تقویت مغز را از دیگر فواید مطالعه برای نوجوانان دانست و گفت: نوجوان در هنگام مطالعه نمیتواند همزمان فعالیت دیگری انجام دهد و همین مسئله قدرت تمرکز و دقت نوجوان را بالا میبرد از سوی دیگر افزایش اطلاعات عمومی ناشی از مطالعه باعث میشود نوجوان در جمع همسالان و بزرگسالان اطلاعات خود را منتقل کند و در واقع حرفی برای گفتن داشته باشد لذا اعتماد به نفس نوجوان بالاتر خواهد رفت از طرفی مطالعه با تقویت مغز از بیماریهای آلزایمر و زوال عقل پیشگیری میکند.
عزیزی معین با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما این است که نوجوانان خلاقانه به سمت مشکلات زندگی بروند و راه حل های مختلفی برای حل مشکلات داشته باشند، ادامه داد: کاهش استرس، افزایش و بهبود حافظه و افزایش سرعت یادگیری، رشد خلاقیت، یادگیری مهارتهای زندگی و در نتیجه آن افزایش قدرت حل مسائل، تقویت مهارتهای ارتباطی و اجتماعی شدن از دیگر اثرات مثبت مطالعه در نوجوانان است.
این مدرس دانشگاه در خصوص اینکه والدین برای ترغیب نوجوان به مطالعه کتاب ابتدا خود باید اهل کتاب و مطالعه باشند، اظهار کرد: وقتی نوجوان کتابخوانی را به عنوان یک سرگرمی و ویژگی شخصیتی والدین میبیند به راحتی مطالعه را به عنوان یکی از ویژگی های شخصیتی خود میپذیرد همچنین والدین باید زمان های خاصی را برای مطالعه همه افراد خانواده با هم در نظر بگیرند به عنوان مثال جمعه عصر همه اعضای خانواده به مطالعه کتاب بپردازند.
این روان درمانگر افزود: والدین باید منابع دسترسی به کتاب از جمله شرایط عضویت در کتابخانههای عمومی و حضور در نمایشگاههای کتاب و اختصاص مبالغی برای خرید کتاب را برای نوجوان فراهم کنند.
عزیزی معین با تأکید بر اینکه والدین نباید نقش خود را دست کم بگیرند و به یاد داشته باشند که میتوانند نوجوان اهل مطالعه تربیت کنند، بیان کرد: والدین باید سعی کنند نوجوان با افراد اهل مطالعه ارتباط نزدیک تری داشته باشد همچنین از نوجوان بخواهید کتابی را که مطالعه کرده به دوستان و همسالان خود معرفی کند و برگزاری نشستهای نقد و بررسی کتاب در جمع دوستان و خویشاوندان میتواند مشوقی برای نوجوان باشد.
وی مهم ترین اقدام والدین در جهت ترغیب نوجوان به مطالعه را ایجاد انگیزه و محیط آرام در خانواده دانست و عنوان کرد: نوجوان باید بداند برنامه منظمی در زندگی دارد که در برگیرنده همهی نیازهای جسمی و روانی است و در کنار بازی، ورزش، انجام تکالیف درسی، تماشای تلویزیون مطالعه کتاب هم یکی از برنامههای روزانه او باشد.
عزیزی معین با اشاره به اینکه نوجوانان بر اساس تیپهای شخصیتی متفاوت علاقه مندی های متفاوتی دارند، متذکر شد: تیپ شخصیتی A پر انرژی، خشک، قانونمند و پرخاشگر هستند این افراد به کتابهای پلیسی علاقه دارند و تیپهای شخصیتی B شخصیتهای خونسرد و آرام هستند که به کتابهای شعر و داستان علاقه مند هستند.
وی ادامه داد: در برخی از نوجوانان روحیه استقلال طلبی پر رنگ تر است در اینصورت مطالعه زندگینامههای افراد برجسته در زمینه های دینی، علمی و سیاسی میتواند برای آنها جذاب تر باشد و از طرفی نوجوانانی هستند که نیاز دارند اعتماد به نفس و انگیزه آنها بالا برود در این حالت کتابهای روانشناختی که نشان دهنده راهکارهایی در خصوص افزایش اعتماد به نفس و استقلال است میتواند برای نوجوان کمک کننده باشد لذا شناخت ویژگیهای شخصیتی و علایق نوجوان در انتخاب کتاب و ترغیب او به مطالعه موثر است.
عزیزی معین یادآور شد: یک نوجوان ممکن است به یک نویسنده خاص و موضوعات داستانی علاقهمند باشد که نوجوانان دیگر به آن علاقه ندارند بنابراین از نوجوان بخواهید برای شما توضیح دهد چه نوع کتابهایی را میپسندد و با نوع نگارش کدام از یک نویسندگان ارتباط برقرار میکند البته باید این نکته را به نوجوان گوشزد کنیم که خود را محدود به یک نوع کتاب نکند و والدین هم باید توجه کنند که نباید نوجوان را فقط به مطالعه کتابهای درسی و کمک درسی محدود کرد.
انتهای پیام