مدیرکل کتابخانه های عمومی استان:

هر 100 نفر کرمانشاهی 2.5 متر فضای کتابخانه‌ای دارند/کتابخانه مرکزی لنگِ 6.5 میلیارد تومان است

مدیرکل کتابخانه های عمومی کرمانشاه سرانه فضای کتابخانه ای استان به ازای هر 100 نفر را 2.5 مترمربع اعلام کرد.

معصومه حسنی خوانسار در نشست خبری امروز (۲۲ آبان) که به مناسبت هفته "کتاب و کتابخوانی" برگزار شد، در تشریح برنامه این هفته در استان، از افتتاح دو باب کتابخانه در سطح استان خبر داد و افزود: قرار است در این هفته 18 باب کتابخانه در سطح کشور افتتاح شود که از این تعداد سهم استان افتتاح دو باب کتابخانه در شهرستان های اسلام آبادغرب و هرسین است.

وی افزود: علاوه بر این در این هفته افتتاح بخش "نسخ خطی" کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه را خواهیم داشت که در این بخش کتابهای سنگی، سربی و خطی نگهداری می شوند.

حسنی خوانسار بر جلب مشاکرت مردمی در امر کتاب و کتابخوانی در این هفته تاکید کرد و افزود: در همین راستا طرح هایی مانند "کتاب‌یار افتخاری" و "کتابدار افتخاری" با محوریت دانش آموزان و در سطح مدارس اجرا می شود.

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه با اشاره به طرح بخشودگی جریمه دیرکرد کتاب های امانت داده شده گفت: در این هفته در روزهای 24 تا 26 آبان ثبت نام در کتابخانه های استان رایگان خواهد بود.

حسنی خوانسار از برگزاری نشست "عصر شعر" با موضوع آزاد در 26 آبان ماه خبر داد و افزود: 29 آبان نیز مراسم بزرگداشت "احمد عزیزی" را خواهیم داشت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه از برگزاری مراسم هفته "کتاب و کتابخوانی" در روز 30 آبان خبر داد و افزود: در این مراسم از برترین کتابداران، کتابخوان ها، کتابداران پیشکسوت، دستگاه های همراه نهاد کتابخانه‌ها و ... تجلیل خواهد شد.

وی یادآور شد: علاوه بر اینها در سطح کتابخانه های استان هم برنامه های مختلفی از جمله برگزاری 43 برنامه قصه گویی مجازی، 17 کارگاه آموزشی، 41 نمایشگاه کتاب مجازی و حضوری، 47 نشست کتابخوانی، دو نشست رونمایی از کتاب نیز برگزار می‌شود.

حسنی خوانسار در ادامه به کسب رتبه اول انجمن کتابخانه های استان در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در استان 29 انجمن کتابخانه ها را داریم که در سطح شهر، شهرستان و استان تشکیل می شوند و ریاست آن در سطح استان با استاندار است.

وی افزود: خوشبختانه انجمن در طول سال برگزاری جلسات را به صورت منظم داشته و مشکلات کتابخانه ها در این جلسات رفع و رجوع شده است و با توجه به این فعالیت ها انجمن کتابخانه های استان در کشور رتبه اول را کسب کرده که در مراسمی در این هفته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استاندار کرمانشاه تجلیل خواهد شد.

106 کتابخانه در کرمانشاه داریم/ به ازای هر 100 نفر 2.5 متر فضای کتابخانه ای داریم

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود ۱۰۶ کتابخانه در سطح استان گفت: از این تعداد ۸۸ کتابخانه تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی قرار داشته و ۱۸ کتابخانه بصورت مشارکتی با سایر ادارات است.

حسنی خوانسار افزود: همچنین از این تعداد ۶۳ کتابخانه شهری، ۲۲ کتابخانه روستایی و سه باب کتابخانه سیار در هرسین، جوانرود و قصرشیرین هستند.

این مسئول زیربنای کتابخانه های عمومی استان را ۴۳ هزار مترمربع عنوان کرد و افزود: با توجه به جمعیت دو میلیون نفری استان سرانه فضای کتابخانه های استان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲.۵ متر است.

حسنی خوانسار تعداد کتب موجود در کتابخانه های استان را یک میلیون و ۱۵۰ هزار جلد عنوان کرد و افزود: این آمار نشان می‌دهد در استان تقریبا به ازای هر دو نفر، یک جلد کتاب در کتابخانه های استان داریم.

این مسئول تصریح کرد: در افق ۱۴۰۴ باید به عدد هشت کتاب به ازای هر نفر در استان برسیم که با این برنامه فاصله بسیار داریم.

حسنی خوانسار تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند.

کتابخانه مرکزی کرمانشاه لنگِ 6.5 میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل کتابخانه های استان کرمانشاه در ادامه با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار مناسب به پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه، گفت: متاسفانه استان کرمانشاه در این زمینه بسیار مظلوم واقع شده است.

وی افزود: هم اکنون استان های همدان و کردستان که جمعیت کمتری نسبت به استان دارند، مدت هاست کتابخانه مرکزی دارند، اما هنوز در کرمانشاه نتوانسته ایم یک کتابخانه مرکزی راه اندازی کنیم.

حسنی خوانسار به کلنگ زنی پروژه کتابخانه مرکزی استان در سال 86 اشاره کرد و افزود: تا سال 91 با تخصیص دو میلیارد تومان اعتبار این پروژه به پیشرفت فیزیکی 30 درصدی رسید.

وی افزود: از همان سال متاسفانه بنا به دلایل اعتباری پروژه متوقف شد تا اینکه درسال 97 با مساعدت استاندار کرمانشاه و با تخصیص 3.5 تا چهار میلیارد تومان اعتبار پروژه دوباره فعال شد و تاکنون به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی رسیده است.

حسنی خوانسار گفت: امسال نیز اعتبار حدود 1.5 میلیارد تومانی برای این پروژه اختصاص داده شده که کفاف تکمیل آن را نمی دهد.

وی افزود: این پروژه با مساحت یازده هزار مترمربع در پنج طبقه احداث شده و برای تکمیل آن حداقل به حدود 6.5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسنی خوانسار گفت: برای اینکه پروژه را زودتر تکمیل کنیم حدود چهار هزار مترمربع از مساحت و دو طبقه از طبقات آن را کم کردیم، ولی با این وجود باز هم با این اعتبارات اندک به سرانجام نمی رسد.

این مسئول خاطرنشان کرد: چنانچه مسئولین استان نسبت به اتمام این پروژه اهتمام داشته باشند، قطعا می توان با تخصیص اعتبار ظرف مدت کوتاهی این پروژه را به بهره برداری رساند.

6 کتابخانه زلزله زده کرمانشاه 40 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به سالگرد زلزله سال ۹۶ سرپل ذهاب، به خسارت شدید شش کتابخانه در  مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: از این تعداد دو کتابخانه نیاز به بازسازی و چهار کتابخانه نیاز به مقاوم سازی داشتند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری در حال حاضر دو کتابخانه بازسازی شده حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

حسنی خوانسار تصریح کرد: همچنین چهار کتابخانه مقاوم سازی شده حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی تاکید کرد: این خسارت ها موجب تعطیلی فعالیت کتابخانه ها نشده و هم اکنون کتابخانه ها در اماکن استیجاری در مناطق زلزله زده فعال هستند.

حسنی خوانسار در ادامه به اجرای برخی طرح ها در کتابخانه های استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۵ کتابخانه استان به پایگاه اطلاعاتی متصل شده اند که از این طریق امکان دسترسی به ۱۲۵ میلیون مقاله داخلی، خارجی، کتاب های الکترونیکی و ... فراهم شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تاثیرات منفی و مثبت شرایط کرونایی بر فعالیت کتابخانه های استان گفت: در شرایط کرونایی طی این دو سال عمدتا فعالیت کتابخانه ها تعطیل شد و همین امر مشکلاتی را برای علاقمندان کتاب و کتابخوانی به وجود دارد.

وی افزود : از طرفی این شرایط موجب شد فعالیت های کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی رونق بگیرد و عمده فعالیت های کتابخانه ها در این فضا انجام شود.

حسنی خوانسار تصریح کرد: در این شرایط و در وضعیت "قرمز" کرونایی برای اینکه اعضای کتابخانه ها در رفاه بیشتری باشند، طرح "پیک کتاب" را راه اندازی کردیم، بطوری که اعضا کتاب مدنظر را در سامانه کتابخانه ها ثبت کرده و کتاب خود را درب منزل تحویل می گرفتند و از طریق کتابدار یا پست نیز مجددا آن را به کتابخانه ها برمی گرداندند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400082217194
  • خبرنگار : 50182