دکتر سهراب دل انگیزان در نشست مجازی دانشگاه های نسل سوم و جایگاه آنها در اکوسیستم کارآفرینی که به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه ها نقشی مهم، اساسی، موثر و محوری در اکوسیستم کارآفرینی دارند و باید این نقش را عملیاتی کنند، اظهارکرد: اگر این باور به منصه ظهور برسد، نتیجه مثبتی را از آن خواهیم دید.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاهها بدون نهادسازی نمیتوانند به این موضوع ورود کنند، گفت: دانشگاه ها باید یک بازنگری را در نهادهای اداری، آموزشی، پژوهشی، مالی و ارتباطی خود با فضای اجتماعی جامعه داشته باشند که این مسئله در کشوری مانند ایران و در استانهایی نظیر کرمانشاه ضروریتر است.
وی با بیان اینکه نیازمند اصلاح نهادی و بازآفرینی نهادی در حوزه دانشگاه هستیم، اظهار کرد: نیازمندیم شوراهای جدیدی را در دانشگاهها تاسیس کنیم که شورای تجاری سازی و شورای مدیریت کارآفرینانه از جمله آنها هستند، یا شورایی که بتواند فعالیتهای حوزه کارآفرینانه را در دانشگاه دنبال کند و آن را با مباحث جامعه ارتباط دهد.
دل انگیزان ادامه داد: تجاری سازی محصولات دانشگاهی یکی از مهمترین مباحثی است که در حوزه کارآفرینی در دانشگاه مطرح می شود که از یک سو نقش و رسالت دانشگاه را در تقاضا محور بودن فعالیت ها دنبال می کند و از طرفی به کمک دانشگاه می آید و با تامین منابع مالی به دانشگاه ها کمک می کند.
به گفته این استاد اقتصاد، تربیت دانشگاهیان کارآفرینی سومین مزیت تجاری سازی محصولات دانشگاهی است که در نهایت به دانشگاه هم کمک می کند تا مسئولیت اجتماعی خود را در مقابل جامعه به انجام برساند.
وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف و رسیدن به این چارچوب هیچ راهی جز اینکه دانشگاه ها اقدام به تاسیس دفاتر انتقال تکنولوژی کنند وجود ندارد، گفت: از کانال تجاری سازی و انتقال تکنولوژی رابطه بین عالمان و نیازمندان به علم برقرار می شود، چرا که در حال حاضر رابطهای که باید بین بنگاههای اقتصادی در حوزه های مختلف با متخصصین این حوزه ها در دانشگاه ها برقرار نشده است.
دل انگیزان تاکید کرد: نیازمند یک نهاد جدید در دانشگاه ها هستیم که همان دفتر تجاریسازی و انتقال تکنولوژی است که این فعالیتها را انجام دهد.
وی ادامه داد: از سویی این امکان وجود ندارد که ما باورها را در دانشگاه به سمت مسئولیتهای کارآفرینانه و اجتماعی هدایت کنیم، مگر اینکه دروسی در این حوزه برای بحث در رشته های متعدد دانشگاهی در نظر بگیریم.
دل انگیزان با بیان اینکه از حدود 15 سال پیش توسعه و ترویج حوزه کارآفرینی و آموزش مربیان و کارآفرینان در دستور کار قرار گرفته اما روند بسیار کندی داشته است، افزود: متاسفانه از آن زمان تاکنون همچنان در خط اول و همان سطر اول گیر کرده ایم که باید به آن سرعت ببخشیم.
انتهای پیام