محمد سوزنچی در گفتوگو با ایسنا، تاریخچهای از این صنعت در همدان ارائه کرد و افزود: تا اواسط دهه۸۰ توسعه اقتصادی همدان بر پایه کشاورزی تنظیم شده بود و پس از آن همه مباحثی که در توسعه اقتصادی و بر اساس پایه و اصول اداره کردن استان بود در حوزه گردشگری تنظیم شد. در آن سالها از ادارات مختلف درخواست کردند مباحث اقتصادی که میتواند در هر سازمان رونق ایجاد کند و آن را توسعه دهد ارائه کنند که طرح جدیدی برای همدان تنظیم شود.
وی توضیح داد: در آن زمان اداره میراث فرهنگی همدان پتانسیلهایی که در این حوزه قابلیت بهرهبرداری و توسعه مالی داشت را احصاء و ارائه کرد، به علاوه در آن برهه زمانی در استانداری بحث گردشگری مطرح بود اما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده بود و وقتی این گزارش بیرون آمد معلوم شد پتانسیل زیادی مثل تپه هگمتانه و آرامگاههای بوعلی و باباطاهر وجود دارد که هزینههایشان انجام شده و نیازی به هزینه دوباره ندارند و پتانسیلی هستند که از آن بهرهبرداری نکردهایم.
برای توسعه استان میتوان روی گردشگری مانور داد
سوزنچی ادامه داد: در استانداری روی طرح کار کردند و مشخص شد همدان ظرفیت گردشگری بالایی دارد و میتوان برای توسعه استان روی آن مانور داد، بنابراین صنعت گردشگری در ابتدا در کنار کشاورزی قرار گرفت و سپس در سندهای بالادستی به عنوان اولویت توسعه اقتصادی همدان مطرح شد، همچنین باید اشاره شود کمبود آب برای کشاورزی هم یکی از دلایل این اتفاق بود.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سومین صنعت پردرآمد جهان و اولین صنعت کم هزینه و پردرآمد جهان است، گفت: پس از آن قرار شد دستگاههایی مثل شهرداری و شورای شهر و استانداری از گردشگری حمایت کنند.
گردشگری همدان وارد چرخه اقتصادی شده است
سوزنچی بیان کرد: در آن مقطع این تفکر وجود داشت که اگر زیرساختها را آماده کنیم گردشگر به همدان میآید به همین دلیل روی تأسیسات گردشگری، جادهها، ایستگاه قطار و... کار شد و به ندرت حوزه گردشگری وارد چرخه اقتصادی شد و اگرچه آنطور که باید موفقیت حاصل نشد اما برای شروع خوب بود.
این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: این اتفاقات همزمان با شیوع کرونا بود و به دلیل اینکه در حوزه گردشگری نوپا بودیم و فعالان این حوزه هم تجربه کافی نداشتند نتوانستند طرح و برنامه خوبی ارائه کنند.
قسمتی از زیرساختهای گردشگری مهیا است
به گفته وی در حال حاضر قسمتی از زیرساختها در استان مهیا شده و گردشگری نیز تست و آزمونش را انجام داده است، همچنین دیگر مشکل حاد اقامت گردشگر نداریم و متوجه شدیم مسافرها به جای چادر زدن باید به سوئیت منزل بروند تا چرخه اقتصادی آن محل هم بچرخد.
سوزنچی افزود: در نتیجه همدان به عنوان منطقهای با آب و هوای خوب شناخته شد و باعث شد هموطنان استانهای همجوار در همدان و روستاهای آن ویلا بخرند و قیمت مناطقی مانند زمینهای حیدره بالا رفت که به نوعی کسب درآمد محلی محسوب میشود.
از گردشگری خارجی سهم مشخصی نداریم
وی با بیان اینکه ما از گردشگری خارجی هیچ سهم مشخصی و بزرگی برداشت نکردیم، تصریح کرد: با برگزاری اجلاس ۲۰۱۸ به عنوان اولین نشست بینالمللی گردشگری در همدان، پایههای توسعه گردشگری همدان خواسته یا ناخواسته شکل گرفت که اتفاق خوبی بود.
به گفته این راهنمای گردشگری، تمام این اتفاقات همزمان در یزد هم رخ داد اما چون یزدیها سنتیتر هستند به مسائل داخلی خود بیشتر اهمیت میدهند و همین باعث شد روی خانههای قدیمی خود سرمایهگذاری کرده و خانههای قدیمی را به هتل تبدیل کردند بنابراین در یک بازه ۱۰ ساله قیمت ساختمانهای بافت قدیمی یزد که بیارزشتر بود چند برابر قیمتهای ساختمانهای جدید شد.
مردم، فعالان و مسئولان نتوانستند نقش خود را ایفا کنند
سوزنچی با بیان اینکه در یزد بیش از ۱۰ هتل بوتیک، هتل سنتی و اقامتگاه بومگردی وجود دارد، ادامه داد: این تعداد آنقدر زیاد است که میراث فرهنگی نمیتواند صدور مجوز را کنترل کند و ظرفیت این تاسیسات به سرعت تکمیل میشود، همچنین یزد موفق شد سهم بزرگی از گردشگر خارجی که به شیراز میآمد را برای خود بردارد، به عبارت دیگر این نشان میدهد مردم، فعالان و مسئولان نقشی داشتند که نتوانستند مثل یزدیها بازی کنند.
به اعتقاد وی در حال حاضر توسعههای خرد و درشت انجام شده و مثل این است که کلی وقت گذاشتیم و یک جاده اساسی و حرفهای برای مسابقه فرمول یک ساختهایم و ۲۰ ماشین مسابقه هم تدارک دیدهایم اما هنوز یک راننده خوب نداریم که وارد جاده شود و حتی اگر راننده هم داشته باشیم ماشینهای دیگر نمیآیند با ما مسابقه بدهند.
سوزنچی بزرگترین چالش همدان را نداشتن سردمدار در حوزه گردشگری دانست و عنوان کرد: هیچ کسی گردشگری را تحویل نمیگیرد و اگر معاونت اول استاندار یا مشاور اقتصادی استاندار، متخصص بهرهبرداری حوزه گردشگری باشد طی دو سال میتوانیم علاوه بر اینکه صنعت و توسعه را پویا کنیم بناهای تاریخی را هم طوری حفظ کنیم که احتیاج به ارگانهای دولتی نداشته باشند.
چالش تخریب بناهای تاریخی در همدان به دلیل حساسیت مردم است
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه در حال حاضر چالش تخریب بناهای تاریخی در همدان به وجود آمده است، افزود: در گذشته هم این بناها تخریب میشدند اما به دلیل اینکه امروز مردم نسبت به بناهای تاریخی حساس شدهاند نسبت به تخریبها واکنش نشان میدهند چراکه گردشگری، پایداری ذهنی مردم شده است.
مدیران هنوز گردشگری را درک نکردند
وی با بیان اینکه عید امسال بهار گردشگری است، گفت: آلارمهای گردشگری برای مردم محلی به صدا درآمده اما مدیران هنوز آن را درک نکردند و تا زمانی که یک مدیر به خاطر کم کاریهایش بازخواست نمیشود هیچ وقت نمیتواند برای توسعه اقتصادی استان کاری کند چون درکی از توسعه ندارد و نباید بابت کار نکردنش به کسی جواب پس بدهد.
مردم، دولتمردان را به خاطر کمکاری بازخواست کنند
سوزنچی با بیان اینکه اگر مردم دولتمردان را بازخواست کنند احتمالا دیگر جرات کمکاری ندارند، مطرح کرد: در حال حاضر که زیرساختهای گردشگری آماده است سرمایهگذاری و احداث کارخانههای میلیاردی نمیتواند به مردم سود برساند بلکه بهرهبرداری میخواهیم که تخصصش در زمینه سودزایی و کسب درآمد در حوزه گردشگری برای انتفاع همگان باشد.
به گفته وی، مردم حق دارند از کسب و کارهای کوچک خود سود کرده و از این طریق رشد کنند، علاوه بر این گردشگری همه را منتفع میکند و ماندگاری یک گردشگر در طول یک روز نفع بسیار زیادی برای شهر دارد و از کشاورز گرفته تا نانوا، مغازهدار، پارکبان جاذبههای تاریخی و تفریحی، فعالان صنایع دستی، شهرداری و... منتفع میشوند، به عبارت دیگر از دست و بال گردشگر برای شهر گهر میریزد.
سوزنچی ادامه داد: اگر گردشگر در هتل و اقامتگاه بومگردی اقامت کند این نفع بسیار بیشتر میشود، در یک اقامتگاه بومگردی با اقامت ۱۵ نفر میشود چرخه اقتصادی دو خانواده را فعال و جذاب کرد و زندگیشان متحول میشود و مهمترین حسنش این است که کارخانه نمیسازیم که هزینه تریلیاردی انجام بدهیم و پول فقط به حساب یک نفر برود و هزاران مشکل هم به وجود بیاید بلکه افراد در خانه خود زندگی میکنند و یک طبقه برای اقامت اجاره میدهند حال اگر گردشگر خارجی باشد سهم همدانیها در تمام این موارد به دلار پرداخت میشود.
استاندار میتواند گردشگری همدان را احیا کند
وی با بیان اینکه تعداد اقامتگاههای بومگردی چند روستای اصفهان چهار برابر اقامتگاههای شهر همدان است، تصریح کرد: استاندار میتواند گردشگری همدان را احیا کند و زمانی به اهمیت و تاثیر گردشگری پی میبرد که همراه با یک تور لیدر گردشگری را تجربه کند و از مناطقی مانند این روستاها بازدید کند.
سوزنچی بیان کرد: به عنوان یک راهنمای تور در همدان از زمان ژوراسیک تا به حال حاضر بیش از ۱۱۰ آیتم گردشگری دارم که جذابیت زیادی دارند و تکراری هم نیستند، به عبارت دیگر جاذبههایی در همدان وجود دارد که همدانیها از آنها خبر ندارند.
وی در ادامه گریزی به یک خاطره زد و گفت: زمانی به عنوان تور لیدر پیشینه شیرسنگی را برای مسافران توضیح میدادم افراد مسن آن منطقه با تعجب نگاه میکردند و باور نمیکردند درباره محل زندگیشان صحبت میکنم آنها پس از فهمیدن تاریخچه این مکان، به اعتبار خود پی برده بودند و در اصل با یادآوری اعتباری که متعلق به خودشان بود احساس خوشایندی داشتند، این اتفاق در محله فهادان یزد نیز افتاد و این محله که جزء محلههای قدیمی شهر بود در حال حاضر جزء گرانترین محلههای یزد است.
این راهنمای گردشگری همچنین تأکید کرد: استاندار همدان به یک مشاور کاربلد که طرح و تست داده باشد نیاز دارد و انتظار داریم این مشاور یک متخصص باشد و گزارش کار از او وجود داشته باشد، همچنین او باید طرح و برنامهای داشته باشد که مردم جذب شوند با او مذاکره کنند. مدیر کل میراث فرهنگی همدان نیز باید متخصص، متبحر و متعهد باشد و بداند بهرهبرداری گردشگری چه معنایی دارد.
انتهای پیام