مدیرکل آموزش و پرورش استان:

تا سال ۱۴۰۵ بیش از یک میلیون دانش آموز در سیستان و بلوچستان خواهیم داشت

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی انجام شده براساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا- حمیدرضا رخشانی افزود: اگر به موضوع رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی در استان توجه نشود در سال ۱۴۰۵ با یک بحران بزرگ در زمینه کمبود فضاهای آموزشی و نیروی انسانی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین باید راهکاری ویژه برای این مسئله تدبیر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه اظهار کرد: در کل کشور رشد موالید در حال کاهش است اما در سیستان و بلوچستان این شاخص در حال افزایش بوده و این رشد جمعیت تمام مولفه های موجود در نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رخشانی گفت: مهمترین مسئله آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان رشد بالای جمعیت دانش آموزی است که بسیاری از شاخص‌های اصلی مانند فضای آموزشی و نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اظهار کرد: در سه سال اخیر تخصیص قریب به ۲۲ هزار نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر است و در حوزه مدرسه سازی نیز نزدیک به ۳ هزار کلاس درس احداث گردیده است.

وی با اشاره به اقدامات خیرخواهانه خیرین گرانقدر، همراهی سپاه پاسداران بویژه قرارگاه قدس جنوبشرق کشور و ۶ برابر شدن اعتبارات دولتی در زمینه مدرسه‌سازی خاطر نشان کرد: سالانه هزار و ۱۰۰ کلاس در استان ساخته می‌شود که تنها جوابگوی ۳۲ هزار دانش آموز جدید است.

مدیرکل آموزش و پرورش به پیگیری مشکلات استان توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که یک کمیسیون ملی در وزارت متبوع برای رصد و تسهیل چالش‌های آموزش و پرورش استان ایجاد شده است.

رخشانی به تدوین سه سند تخصصی در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر سند فضاهای آموزشی، سند ساخت ۳۰ هنرستان و سند ساخت ۹۲ مدرسه شبانه روزی در استان مخصوصاً برای حاشیه شهرها و مناطق دور مرزی تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: از آنجایی که میزان درآمد خانوار استان یک میلیون تومان نسبت به کشور پایین تر است، اولویت اول خانواده ها موضوعات اقتصادی است و همین موضوع سبب می شود دانش آموزان زودتر به بازار کار وارد شوند.

رخشانی با اشاره به مشکلات آموزشی در حاشیه شهر زاهدان، خاطر نشان کرد: ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ در این شهر با تمرکز بر نقاط شمالی زاهدان می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400081914527
  • خبرنگار :