جملات بالا بخشی از اظهارات امیرحسین امیرجلالی، هنرمند نقاش است که در گفتوگو با خبرنگار بخش تجسمی ایسنا مطرح کرد. او که به تازگی تابلوهای نقاشی خود را در قالب یک نمایشگاه انفرادی در گالری شیرین در معرض دید قرار داده بود، درباره ایده برپا کردن «آوای رمه» گفت: «در مورد این مجموعه اگر بخواهید بدانید، گفتارهایی از کتاب چنین گفت زرتشت نیچه مرا به این اندیشه ناخودآگاه انداخت که این مجموعه را راهاندازی کنم. فشار اندیشهای که بعد از خواندن و تفکر درباره کتاب این فیلسوف بزرگ داشتم منجر به پیدایش چنین نمایشگاهی شد ولی فکر نمیکردم اینگونه وسعت پیدا کند و به پنجاه و یک اثر ختم شود..»
او ضمن اشاره به این نکته که حدود ۳۵ سال است که به طور حرفهای بر روی نقاشی تمرکز دارد، درباره نقش موسیقی در خلق آثارش این چنین اظهار کرد: «بی موسیقی، زندگی بیهودگیای بیش نیست و آثار من درست مانند زندگیام از موسیقی والا بهره میبرد. مخصوصا موسیقی الکترونیک.»
او همچنین اضافه کرد: «تمام تلاشم این است که در آثار خلق شده خودم باشم و بازار و سلیقه هیچکس و هیچ منبع قدرتی در من تأثیری نداشته باشد، در ضمن که سعی میکنم از تمام گوشه کنارها و زوایای تئوریک هنر معاصر مطلع باشم. به هر حال من تلاش خودم را میکنم و ادعایی ندارم و کارهایم تا کنون مورد اقبال دوستان، همکاران و قشرهای مختلف جامعه بوده است.»
امیرجلالی که از نماد گاو در تابلوهایش به صوت قابل توجهی استفاده کرده، درباره دلیل استفاده از این نماد در تابلوهایش گفت: «نیچه جمله معروفی دارد که در آن میگوید: «تا بازنگردی و گاو نشوی به آسمانها راه پیدا نخواهید کرد.» این جمله کمی تابوشکن است ولی گاوهای من خودرأی، خودکامه و بدون تفکر هستند. من چندین ویژگی منفی از جمله یک دنده بودن را به گاوهایم نسبت دادم تا موهوماتی که انسان معاصر امروز را رنج میدهد، مورد انتقاد قرار دهم. یک مقدار نیز تابوها را عمدا زیر سوال بردم به دلیل اینکه قابل تغییر هستند.»
این هنرمند درباره سبک نقاشی خود این چنین توضیح داد: «آثار من ترکیبی است از فیگور و انتزاع که با توجه به محدودیتهای تکنیکی تلاشم برای ترکیب این دو مقوله با هم بوده است. در یک جا سر گاو بسیار واضح و هایپر رئالیست کار شده و در قسمتی در میان بدنه فرمهای انتزاعی خودنمایی میکنند و دیگر عوامل بصری هم به کمک آمدهاند تا این اجزا را به بهم اتصال دهند.»
وی همچنین اضافه کرد: «سبک من آن طور که خودم میفهمم، پست مدرنی است که در واقع از سورئالیسم کمک گرفته. چراکه مفهومی است و دغدغهاش نیز معاصر است.»
امیرجلالی در آخر ضمن اشاره به این نکته که در دوران کرونا تجربه برگزاری چندین نمایشگاه گروهی داشته که در کنار بازدید حضوری امکان بازدید مجازی نیز فراهم بوده است، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر وضع اقتصادی به گونهای نیست که نقاشان خیلی به فکر فروش باشند. تلاش من در کارهایم این است که لایهای از تفکر وجود داشته باشد و محصول این ناخودآگاه در یک اثر تجسمی تبلور پیدا کند.»
به گزارش ایسنا، این نمایشگاه انفرادی که به نمایش تابلوهای نقاشی امیرحسین امیرجلالی اختصاص داشت، دوازدهم آبان ماه به پایان رسید.
انتهای پیام