کاهش ۱۰ درصدی حمل مسافر در چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میزان جابجایی مسافر در استان در سال ۹۹، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشت، گفت: در سال‌جاری این رقم، نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد روند کاهشی داشته است.

حسین مالکی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ایام کرونا تغییراتی در میزان حمل بار در چهارمحال و بختیاری صورت نگرفته است، اظهار کرد: رانندگان باوجود تمام مشکلات کار خود را انجام می‌دهند و تاکنون اجازه نداده‌اند که در بحث معیشت و اقتصاد مردم مشکلی ایجاد شود، اما طبیعتا مسائلی مانند گرانی قطعات، افزایش دستمزدها، گرانی لاستیک و روغن هم‌چنان همراه رانندگان حمل بار است.

وی با اشاره به اینکه تلاش بر این است که سالانه تعداد صدور بارنامه افزایش پیدا کند، افزود: در ایام کرونا، ۱۰ درصد افزایش جابه‌جایی بار از چهارمحال و بختیاری صورت گرفت، قرارگیری پتروشیمی لردگان در مدار تولید یکی از دلایل افزایش حمل بار بوده است.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری سیمان، ورق، میلگرد، محصولات پتروشیمی و تولیدات واحد برفاب را عمده‌ترین محصولات ویژه حمل بار در استان مطرح و بیان کرد: رانندگان استان، ۲.۲ درصد از ناوگان حمل بار را در کشور تشکیل می‌دهند، این در حالی است که تنها یک درصد بار کشور از این استان به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود و مسئله کمبود بار موجب شده است که بسیاری از رانندگان برای حمل بار به دیگر نقاط کشور رجوع کنند.

وی در ادامه با اشاره به جابجایی مسافر در ایام کرونا، ادامه داد: در ایام کرونا و به‌علت محدودیت‌های تعیین شده، تنها ۲۰ درصد از رانندگان حمل مسافر در چرخه جابجایی باقی مانده‌اند و بسیاری از رانندگان حرفه خود را تغییر داده‌اند، به‌طوری که ضریب اشغال صندلی در استان در سفرها از ۱۲ نفر به هشت نفر کاهش یافته است.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری یادآور شد: میزان جابجایی مسافر در استان در سال ۹۹، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشت و در سال‌جاری نسبت به سال گذشته تنها ۱۰ درصد کاهش اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه بیمه رانندگان به‌صورت خویش‌فرما پرداخت می‌شود، اضافه کرد: ۵۰ درصد بیمه این صنف به‌صورت یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود و رانندگان جدید مشمول این کمک نمی‌شوند، بیمه تکمیلی رانندگان بار نیز از سال ۹۷، اجرایی شده است.

مالکی سه فاکتور بار سبک، بار خوش‌مسیر و بار خوش‌کرایه را برای رانندگان حمل بار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: این صنف به‌صورت سرویسی کار می‌کنند و شغل ثابتی ندارند، هیچ اجباری برای حمل بار برای راننده نیست و راننده مختار است که هر جا منفعت اقتصادی بیشتری دارد، اقدام به حمل بار کند، در ایام کرونا به هر راننده شش میلیون وام و به هر شرکت، ۱۲ میلیون وام پرداخت شد.

سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص خالی بودن صندلی‌ها در اتوبوس‌های حمل مسافر، توضیح داد: شرکت‌های حمل و نقل استانی قرارداد و تفاهم‌نامه دارند و راننده موظف است که حتی با تعداد کم، مسافر را جابجا کند و طرف‌های قرارداد باید به تعهد خود عمل کنند.

مالکی کمبود مسافر و در نتیجه کمبود درآمد را عمده‌ترین مشکل رانندگان دانست و عنوان کرد: نرخ حمل بار و مسافر همگام با تورم افزایش پیدا کرده و در سال‌جاری هر دو مورد حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400081511128
  • خبرنگار :