تعمیق مناقشه انگلیس – اتحادیه اروپا بر سر ایرلند ‌شمالی و ماهیگیری

انگلیس پیشنهادات اتحادیه اروپا مبنی بر ساده‌سازی تجارت کالاها در ایرلند شمالی را "ناکافی" دانست و بیش از پیش به بن‌بست میان طرفین دامن زد و چشم‌انداز یک جنگ تجاری پسا بریگزیتی را محتمل‌تر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت انگلیس پس از مذاکرات ناموفق میان دیوید فراست، مذاکره‌کننده لندن و ماروش شفشوویچ، همتای مذاکره‌کننده او از اتحادیه اروپا اعلام کرد پیشنهاد اصلاح توافق ایرلند شمالی "هم‌اکنون به طور موثر روی چالش‌های بنیادین اثر نمی‌گذارد." این در حالیست که این توافق از نگاه ۲۷ کشور عضو این بلوک "بی‌سابقه و دور از دسترس" توصیف شده است.  

به دنبال رد این پیشنهادات، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا هم گفت: ما اصلا اقدامی از جانب طرف انگلیسی را شاهد نبودیم و این تاسف‌بار است.

علاوه بر مناقشه بر سر چگونگی تسهیل تجارت کالاها در ایرلند شمالی بریتانیا، طرفین همچنین هیچ پیشرفتی در مذاکرات بر سر مجوزهای ماهیگیری انگلیس برای فرانسه نداشتند. این مذاکرات در لندن ادامه خواهد یافت.

ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیاست، مرز زمینی با ایرلند عضو اتحادیه اروپا دارد. طبق توافق بریگزیت، وضعیت تجاری ویژه‌ای به آن داده شد که تضمین کند یک مرز باز در جزیره ایرلند وجود دارد. با این حال توافق جدیدی که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به امضا رسانده، از همان ابتدا یک مورد جنجالی بود چون به معنای ایجاد یک مرز گمرکی جدید در دریای ایرلند برای کالاهایی است که از مابقی بریتانیا وارد ایرلند شمالی می‌شود، با اینکه آنها بخشی از یک کشور هستند.  

این امر برای کسب و کارها تشریفات اداری ایجاد کرده است و باعث ایجاد مشکلاتی در رسیدن برخی کالاها به ایرلند شمالی شده است. اتحادیه اروپا جمعه به لندن هشدار داد که چنانچه برای جلوگیری از اجرای بخشی از توافق بریگزیت درباره ایرلند شمالی اقدام کند، با "تبعات جدی" مواجه می‌شود.  

همچنین مسائلی بر سر مجوزهای ماهیگیری، بیش از پیش روابط را پیچیده کرده است. گرچه ماهیگیری به لحاظ اقتصادی جایگاه کوچکی در انگلیس و فرانسه دارد اما مساله دسترسی قایق‌ها به آب‌هایی که این دو قدرت را از هم جدا می‌کند، در راس مساله ایرلند شمالی به یک عامل تحریک‌کننده بزرگ تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081510890
  • خبرنگار : 71402