پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران:

روابط عمومی‌ها سازندگان توسعۀ پایدارند

پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران، با بیان اینکه توسعۀ پایدار بدون روابط عمومی تعریف نمی‌شود گفت: روابط عمومی‌ها شهر دانایی و آگاهی را می‌سازند و جامعه را به سوی تمدن هزاره سوم سوق می‌دهند.

باقر ساروخانی، پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران در مراسم گرامیداشت نیم قرن تأسیس انجمن روابط عمومی ایران که امشب (چهارشنبه_۱۲ آبان ماه) در مرکز همایش‌های سیتی سنتر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: روابط عمومی دانش را به اعماق جامعه می برد تا هرکسی در هرجای ایران هست فرصت دانستن پیدا کند. این عدالت یادگیری است که رسالت اندکی نیست.

وی با بیان اینکه روابط عمومی می تواند دانایی را در جای جای جامعه قرار دهد، گفت: من روابط عمومی‌ها را مهندسان اندیشه می دانم، شما اندیشه ها را جا به جا می کنید، ما را از خرافات بیرون می آورید و اندیشه را به واقعیت تبدیل می کنید، کار شما ساختن اندیشه هاست که در عمل تجلی پیدا می کند. شما نگاه تازه ای به انسان ها می دهید تا دنیا را به صورت دیگری ببینند و انسان هایی که می توانند درست و زیبا جهان را ببینند و خلاق و پویا در جامعه ظاهر شوند به راستی خلیفه الله هستند.

پرفسور ساروخانی ادامه داد: روابط عمومی ها شهر دانایی و آگاهی را می سازند و جامعه را به سوی تمدن هزاره سوم سوق می دهند.  

وی با تأکید بر اینکه توسعه پایدار بدون روابط عمومی تعریف نمی شود، افزود: افتخار بزرگی است که روابط عمومی ها سازندگان توسعه پایدار هستند. همیشه این سوال مطرح بوده که برای توسعه پایدار چه چیزی مهم است، درحالی که معتقدم نیروی انسانی آگاه و توانا مهمترین عنصر توسعه پایدار است که توسط روابط عمومی ساخته و پردازش می شود.  

پدر جامعه شناسی ارتباطات ایران با بیان اینکه وقت آن رسیده که از منابع طبیعی و نفت و گاز فاصله بگیریم، یادآور شد: ژاپنی ها نیز در قرن نوزدهم از خود سوال کردند چه داریم که بتوانیم به کاروان توسعه جهانی بپیوندیم، وقتی دیدند منابعی ندارند، به بزرگترین منبع یعنی اندیشه انسان روی آوردند.

وی با اعتقاد بر اینکه روابط عمومی می تواند آموزگار اندیشه و تفکر باشد و به انسان ها کمک کند، خاطرنشان کرد: خداوند هم انتظار ندارد انسان های ناآگاه و ناتوان از او تعریف کنند که چه جهان بزرگی خلق کرده، بلکه می گوید در جهان اندیشه و تأمل کنید تا اندیشه های شما بارور شود.

پرفسور ساروخانی اظهار کرد: می خواهیم روابط عمومی در ایران مهارتی، سنجشی و هوشمند باشد، روابط عمومی که در متن توسعه ایران قرار گیرد و فردایی بهتر در انتظار اصحاب این رشته فاخر باشد.

به گزارش ایسنا، حمید شکری خانقاه، استاد ارتباطات نیز در این مراسم پیرامون استانداردهای جهانی روابط عمومی، اظهار کرد: وقتی در مورد استاندارد و شاخص صحبت می کنیم باید مقیاسی داشته باشیم. دامی که روابط عمومی امروز با آن درگیر است تولید محتوای بی کیفیت است.

وی افزود: در شرایطی قرار گرفته ایم که چرخه روابط عمومی سنتی با روابط عمومی مدرن دچار تناقض شده و هنوز نتوانسته ایم رابطه درستی بین این دو ایجاد کنیم. هنوز مدیرانی داریم که اعتقاد به جوابیه نویسی برای رسانه ها دارند و اغلب محتوایی که از سوی روابط عمومی ها تولید می شود بدون استراتژی است، به ویژه بخش دولتی هنوز درگیر روابط عمومی سنتی است.

این استاد ارتباطات با تأکید بر اینکه نیاز به ساماندهی و مهندسی مجدد روابط عمومی و از همه مهمتر نیاز به الگوی جدید و مدل سازی داریم، تصریح کرد: مهارت هایی که امروز داریم متفاوت از گذشته است و نمی توانیم انسان امروزی را با گذشته مقایسه کنیم. باید خودمان را با سرعت تغییرات جهان وفق دهیم.

مولف کتب ارتباطات و روابط عمومی با بیان اینکه  اگر بخواهیم در روابط عمومی هوشیار و توانمند و قدرتمند باشیم باید به سه سطح روابط عمومی پایه، حرفه ای و تخصصی توجه کنیم توضیح داد: روابط عمومی پایه باید نگرش ارتباطی مثبت، ارتباطات کلامی و غیرکلامی را بداند. روابط عمومی نباید کارمند باشد، بلکه باید حرفه ای، متخصص و مدیر باشد.

وی ادامه داد: ابزارهای هوشمند کارساز نیست، بلکه روابط عمومی هوشمند مدیر ارتباطی هوشمند می طلبد.

شکری خانقاه به استفاده ۹۰ درصد از جمعیت کشور از اینترنت اشاره و تصریح کرد: ما نیاز داریم حرکت هایمان را در دنیای نوین پیش ببریم و از تمام تکنیک ها استفاده کنیم. روابط عمومی مدیر نظام ارتباطی سازمان و مدیر هوشمند ارتباطات سازمان است و به معنای اطلاع رسانی و خبررسانی نیست.

این مدرس علوم ارتباطات با تأکید بر اینکه روابط عمومی تخصصی یعنی کسی که برنامه نویس و استراتژیست باشد، افزود: روابط عمومی تخصصی باید تفکر راهبردی، نگرش و مهارت ارتباطی، استاندارسازی و برنامه محوری را پیاده کند. روابط عمومی تخصصی باید قادر باشد استراتژی ارتباط با ذی نفعان را مشخص کند، بنابراین به همه روابط عمومی‌ها توصیه می کنم تلاش کنند هر سه سطح روابط عمومی پایه، تخصصی و حرفه ای را به بهترین شکل عملیاتی کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400081209673
  • خبرنگار :