این فیلم ساز و فعال حوزه انیمیشن در معرفی این نرمافزار به ایسنا گفت: «لارگو» پلتفرمی است که از یک هوش مصنوعی برای آنالیز فیلمنامه استفاده میکند. البته باید فیلمنامه را در فرمت مشخصی در اختیار این نرمافزار قرار بدهید تا بتواند آن را از جهات مختلف بررسی کند.
او ادامه داد: در کنار فیلمنامه، این نرمافزار به اطلاعات دیگری مثل لیست عوامل فیلم، نام شرکت پخشکننده و حتی اگر فیلمنامه متعلق به یک فیلم لایواکشن باشد، لیست بازیگران فیلم را هم میتوانید در اختیار «لارگو» قرار دهید. برخی از اطلاعات هم فقط میتواند پیشبینی شما باشد، مثلاً اینکه دوست دارید چه شرکتی آن را پخش کند، یا در کدام نقاط جهان فیلم شما نمایش داده شود، از چه درگاهها یا پلتفرمهایی میخواهید برای نمایش فیلمتان استفاده کنید و... .
کارگردان انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» درباره نتایجی که این نرمافزار در اختیار فیلمساز میگذارد، توضیح داد: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار این نرمافزار میگذارید، ابتدا به شما میگوید که فیلم شما در هرکدام از ژانرهای سینمایی به تفکیک چه رتبهای دارد. حتی میتواند ژانر بندی را به تفکیک سکانس به شما نشان دهد. بر این اساس به شما میگوید که مخاطب فیلمنامه شما در چه بازه سنی هستند. کدام جنسیت بیشتر مخاطب فیلم خواهند بود. حتی شخصیتها و روابط شخصیتهای فیلمنامه شما را آنالیز میکند و به تفکیک به شما نشان میدهد حجم دیالوگهای هر شخصیت در فیلمنامه چقدر است.
رهگذر تأکید کرد: این نرمافزار حتی میتواند به شما پیشنهاد بدهد که از چه عوامل یا بازیگرانی استفاده کنید، بهتر است. کدام شرکت پخش برای شما بهتر کار خواهد کرد. یا اینکه فیلم شما شبیه به چه فیلم یا فیلمهایی خواهد بود. اما به نظر من بهترین جنبه این نرمافزار این است که به شما آنالیز فروش فیلمتان را نشان خواهد داد. این جنبه برای سرمایهگذاران سینما بسیار مهم است. چون فیلمساز میتواند بر اساس اطلاعات این نرمافزار به سراغ سرمایهگذاران برود.
او درباره این نرمافزار گفت: «لارگو» فعالیتش را از سال ۲۰۲۰ آغاز کرده است و متعلق به یک شرکت سویسی است که در حوزه پخش فیلم فعالیت میکند. امسال یکی از همکاران ما در جشنواره فیلم کن حضور داشت با فراخوان این نرمافزار روبهرو شد. آنها از تمام فیلمسازانی که علاقهمند هستند فیلمنامهشان را در این نرمافزار آنالیز کنند، دعوت کرده بودند که فیلمنامههایشان را بفرستند. ما هم فرستادیم و ۲۰ اثر انتخاب شد که فیلمنامه «گنج اژدها» یکی از آنها بود.
کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» درباره نتایج کار کردن با این نرمافزار توضیح داد: حدود یک ماهی است که کار آنالیز فیلمنامه را با آن آغاز کردهایم. آنها به ما شش ماه فرصت استفاده رایگان از این نرمافزار را دادهاند. هرماه میتوانیم یک فیلمنامه آنالیز کنیم و بعد از تغییرات بازهم امکان آنالیز وجود دارد. در حال حاضر روی فیلمنامه انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» کار میکنیم. در ادامه میخواهیم به سراغ فیلمنامه «ژولیت و شاه» برویم.
او با اشاره به اینکه این نرمافزار قابلیت اندازهگیری فروش سینمای ایران را ندارد، عنوان کرد: متأسفانه یکی از معضلاتی که ما در سینمای ایران همیشه با آن مواجه بودهایم، مشکل فیلمنامه است. چون شاید مرحله ایده پردازی، مرحله خلاقانهای باشد ولی پروسه فیلمنامهنویسی یک پروسه فنی و مهندسی است. موقعی میتوانید یک کار فنی را به نتیجه خوبی برسانید که نقشه درستی از آن داشته باشید. این نرمافزار میتواند فقط به حوزه بینالملل فیلمهای ما کمک کند. بسیار حیف است که اطلاعاتی درباره ایران ندارد.
رهگذر در پاسخ به این سؤال که چقدر این هوش مصنوعی یا نرمافزارهای اینچنینی میتوانند آینده سینما را تغییر بدهند گفت: این نرمافزار در مراحل اولیه است. اگر نویسندگان و کارگردانان به آن اعتماد کنند و این نرمافزار بتواند تأثیر خود را ثابت کند، میتواند آینده سینما را تحت تأثیر قرار دهد. چراکه همیشه یک سؤال مهم در زمان ساختهشدن هر اثر سینمایی وجود دارد، اینکه آیا این فیلم موفق میشود؟ ارزش سرمایهگذاری و صرف زمان را دارد؟ چقدر میفروشد و... . اگر این نرمافزار بتواند پاسخ درستی به این سؤالات بدهد، یکی از پارامترهای جدی به سرانجام رسیدن یا نرسیدن پروژهها در آینده خواهد شد. چون سرمایهگذاران میتوانند بر اساس دادههای این هوش مصنوعی یا هوشهای مصنوعی دیگر تصمیم بگیرند که میخواهند در کدام پروژه سرمایهگذاری بکنند و این اطمینان را حاصل کنند که سرمایهشان بازخواهد گشت.
انتهای پیام