تاکید دولت باغچلی بر "ضرورت" اس-۴۰۰ها برای ترکیه

رهبر یکی از احزاب سیاسی اصلی ترکیه امروز (سه‌شنبه) از تغییر رفتار آمریکا با کشورش در پی خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا انتقاد کرد؛ سامانه‌ای که به گفته او برای دفاع و حاکمیت کشورش لازم است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه (MHP) در جریان نشست یک گروه پارلمانی در شهر آنکارا تاکید کرد،‌ دولت بایدن رئیس جمهوری آمریکا به سبب موضعش در قبال چند مساله از جمله تامین سامانه اس-۴۰۰ از جانب روسیه "به وضوح هیچ احساس خوبی نسبت به ترکیه ندارد."

او اضافه کرد: بگذارید اگر دولت آمریکا اطلاع ندارد به شما بگویم ترکیه خیلی بیشتر از آنها به حقوق بشر احترام می‌گذارد.

دولت باغچلی متذکر شد: مساله اس-۴۰۰ در چارچوب حدود و مرزهای حاکمیتی قرار دارد و بی‌ملاحظگی هر کسی که برای ترکیه در قبال این مساله مسیر تعیین کند، بی‌پاسخ نخواهد ماند.

در سال ۲۰۱۹، واشنگتن اعلام کرد ترکیه را از برنامه تامین جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ به تلافی خرید اس-۴۰۰ توسط آنکارا کنار می‌گذارد. ترکیه این سامانه دفاعی روسیه را پس از مخالفت آمریکا با دادن موشک‌های پاتریوت خریداری کرد.

آمریکا ادعا کرد که این سامانه روسی یک خطر امنیتی است. با این حال، ترکیه تاکید کرد که اس-۴۰۰ در سیستم‌های ناتو ادغام نخواهد شد و بنابراین هیچ تهدیدی برای این ائتلاف یا تسلیحات آن ایجاد نخواهد کرد. آنکارا همچنین بارها پیشنهاد تشکیل کمیسیونی برای شفاف‌سازی مسائل فنی این موضوع را داده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081108429
  • خبرنگار : 71415