مصر هم به میانجیگران بحران سودان پیوست

منابع دیپلماتیک مصری و غربی در قاهره از تماس‌های سازمان اطلاعات مصر برای میانجیگری میان رهبران نظامی سودان برای حل اختلافات خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، منابع دیپلماتیک مصری و غربی اعلام کردند: اختلافات زیادی میان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو(حمیدتی)، عضو شورای حاکمیتی منحل شده و رهبران نظامی دیگر درباره روش برخورد با طوفان خشم مردمی در سودان که خواهان بازگشت دولت مدنی هستند، وجود دارد. سازمان اطلاعات مصر با رهبری عباس کامل تماس‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های رهبران نظامی سودان برقرار کرده است. برخی از رهبران سودانی از قاهره خواستند هیئت اطلاعاتی را از دفتر عباس کامل به خارطوم اعزام کند.

به گفته این منابع مصر مایل است به چند دلیل این کار را بکند که یکی از این دلایل این است که می‌خواهد در حل بحران سودان از امارات و اسرائیل که به تصمیم گیرندگان در سودان نزدیکترند و همچنین عربستان پیشی بگیرد. همچنین هدف دیگر تضمین عدم تأثیر ناامنی سودان بر منافع امنیتی و نظامی مصر و همچنین درباره پرونده سد النهضه است اما برخی نگرانی‌های امنیتی باعث به تأخیر افتادن این اقدام می‌شود. از جمله طرح‌هایی که مصر طی تماس‌های اخیر پیشنهاد داده بازگشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده سودان برای کم کردن خشم مردمی به شرط رسیدن به توافق واضحی درباره تقسیم پست‌های وزارتی و سیطره نظامیان بر تمام پست‌های کلیدی است.

این منابع اعلام کردند، وزارت خارجه مصر اخیرا مذاکراتی را با برخی وزارتخانه‌های غربی و سفارتخانه‌ها به ویژه آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برگزار کرد تا از اولویت‌های آن‌ها درباره سودان اطلاع یابد. این کشورها بر پایبندی به روند قانون اساسی و بازگشت حمدوک به قدرت تأکید کرده‌اند برای همین قاهره به دنبال راه حل قابل اجرایی حتی به صورت موقت برای پایان دادن به خشم غرب نیز هست.

یک منبع آگاه اعلام کرد، با اینکه مصر از اوضاع سودان به دلیل ضعف رهبری نظامی و عدم اجرای دقیق توصیه‌های قاهره ناخرسند است اما سازمان اطلاعات کل مصر به شدت از دیدن تظاهرات گسترده در خارطوم و شعارهای سودانی‌ها علیه نظام حاکم مصر خشمگین است و انتشار این شعارها در رسانه‌های مصر ممنوع شده است.

پیشتر یک منبع دیپلماتیک مصری اعلام کرده بود، عباس کامل و معاونانش طی سفر به خارطوم به اعضای نظامی در شورای حاکمیتی اعلام کردند که از مدیریت پرونده سد النهضه توسط حمدوک ناخرسند هستند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081108183
  • خبرنگار : 71516