تأثیرات افزایش قیمت کاغذ کاهی بر صنعت چاپ در حال تلاش برای احیا از پاندمی کرونا در سال 2021

ناشران چاپی که در حال حاضر برای بازگشت به حالت عادی ناشی از وقفه پاندمی کرونا در تلاش هستند، اکنون باید با افزایش قیمت کاغذ کاهی نیز دست‌وپنجه نرم کنند. به دنبال همه‌گیری کووید-19، قیمت کاغذ کاهی در سه ماه گذشته افزایش قیمت بسیار بالایی نزدیک به 20 درصد داشته و حتی انتظار می‌رود که در پایان این فصل حداقل تا 10 درصد دیگر نیز به قیمت آن افزوده شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام تورنگ چاپ، قیمت کاغذ کاهی که در سال 2020 به زیر 300 دلار در هر تن رسیده بود، اکنون نزدیک به 500 دلار در تن رسیده است و انتظار می‌رود که در ماه‌های جاری 100 دلار دیگر نیز به ازای هر تن افزایش یابد. به نظر می‌رسد، برخی از کارخانه‌های کاغذسازی معروف که صادرکننده کاغذ کاهی به خاورمیانه و کشورهای حومه بودند یا تعطیل‌ شده‌اند و یا به دلیل مشارکت در مشاغل جدید مهاجرت کرده‌اند که این موضوع باعث عدم تعادل عرضه و تقاضای این محصول حیاتی شده و قیمت کاغذ کاهی را برای خریداران افزایش داده است.

عدم تعادل و سایر تنگناها

حال که صحبت از عرضه و تقاضا به میان آمد، به گفته سرپرست بازاریابی یک روزنامه معروف هندی، مصرف کاغذ کاهی تقریباً در طول سال 2020 بسیار کم بوده است که در نتایج مالی ناشران مختلف منعکس می‌شود. او صحبت خود را این‌گونه ادامه می‌دهد:"بااین‌حال، تقاضا در سه‌ماهه چهارم سال 2020 شروع به رشد دوباره کرده است، اما اعداد به‌مراتب کمتر از میانگین سه‌ماهه چهارم سال 2019 است. مصرف پیشین روزنامه در حدود 2.5 تا 2.7 میلیون تن در سال به دلیل تأثیرات بیماری کرونا به‌شدت کاهش‌یافته است. دشوار است که بگوییم ممکن است به این زودی‌ها به حجم تقاضای کاغذ کاهی در سال 2019 برسیم."

با توجه به اینکه هیچ تخفیفی برای صنعت ازنظر معافیت از عوارض واردات کاغذ کاهی در بودجه اتحادیه سال 2021 اعلام‌ نشده است اما انجمن چاپخانه در تلاش است تا تجارت خود را تقویت کند.

نزدیک به 50-60 درصد از هزینه‌های یک کارخانه چاپ روزنامه صرف خرید کاغذ کاهی می‌شود که بدون هیچ‌گونه تخفیفی در عوارض واردات دولتی و به‌صورت کامل باید پرداخت شود. این باعث می‌شود که در زمان‌های سختی مانند این، افزایش قیمت کاغذ کاهی یکی از نگرانی‌های اصلی صنعت چاپ شود. زیرا موجب افزایش قیمت تمام شده چاپ کاغذ کاهی خواهد شد.

با این‌ حال، این صنایع خرد هستند که با افزایش هزینه‌های مواد خام، بدترین ضربه را می‌خورند.

در حالی‌ که روزنامه‌های منطقه‌ای از ترکیبی از کاغذ کاهی بومی و وارداتی استفاده می‌کنند اما هنوز قیمت کاغذهای کاهی وارداتی تقریباً تمام بودجه آن‌ها را شامل می‌شود و آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در حالی‌ که درآمدها بالاخره با صرف‌نظر از کند بودن آن پیش از شیوع کرونا، شروع به تثبیت شدن کردند این افزایش قیمت کاغذ کاهی هزینه تولید این چاپخانه‌ها را تا حداقل 20 درصد افزایش می‌دهد.

مدیریت بحران

در پاسخ به وضعیت پیش‌آمده، اکثر دستگاه‌های چاپی و انتشارات گامی در جهت استفاده از کاغذ  کاهی‌های بومی برای متعادل کردن هزینه‌ها کنند و راهبردی کردن سایر جنبه‌های تولید  برای تطبیق با هزینه‌های رو به رشد هستند.

همچنین برخی ناشران به‌عنوان پاسخی برای کاهش درآمدهای ناشی از راهکارهایی مانند کاهش حجم تبلیغات و تصحیح کردن صفحه‌بندی بدون هیچ‌گونه خدشه‌ای بر کمیت و کیفیت اخبار خود، استفاده کرده‌اند. با این‌ حال، اوضاع اکنون در حال‌ توسعه است و بازار در سه‌ماهه سوم سال حدود 20 تا 21 درصد شاهد بهبود ارقام مالی بوده است؛ هر چند که این اعداد هنوز زیرخط میانگین وضعیت قبل از کووید است.

آیا بحران کاغذ کاهی کوتاه‌مدت است؟

به گفته کارشناسان خبر خوب این است که کاهش عرضه کاغذ کاهی و افزایش هزینه‌های آن‌ها یک وضعیت کوتاه‌مدت و یا در بدترین حالت میان‌مدت است.

این بحران یک مرحله موقتی در بازار است و کوتاه‌مدت خواهد بود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با گذشت زمان و بهتر شدن شرایط بهداشت و کم شدن اثرات ویروس کرونا، تولید، توسعه و پخش منابع به‌زودی بهبود یابند. با وجود محدودیت حدود 4.9 میلیون تن روزنامه در سرتاسر جهان در زمان شیوع این ویروس، تعطیلی و تغییر محصولات تولیدی از این کاغذ به سایر انواع کاغذ در سال 2020، کاهش تقاضای  جهانی از محدودیت‌های ظرفیت پیشی گرفته است. ازاین‌روست که پیش‌بینی می‌شود این کمبود عرضه نسبت به تقاضا ممکن است موقت باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • یکشنبه/ ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400080906647
  • خبرنگار : 30054