پایان جنگ کره، محور رایزنی وزرای خارجه سئول – پکن

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد، دیپلمات‌های ارشد کره جنوبی و چین در رم ملاقات کرده و درباره راه‌های احیای فرایند صلح در شبه جزیره کره و تقویت مناسبات فرهنگی رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، چانگ ایویی-یونگ، وزیر خارجه کره جنوبی عصر جمعه ملاقاتی حدود ۳۰ دقیقه‌ای با وانگ یی، همتای چینی خود داشت. این دو مقام در سفر به ایتالیا برای شرکت در نشست سران گروه بیست در رم به سر می‌برند.

در میان موارد گفتگو، مساله پیشنهاد سئول برای اعلام رسمی پایان جنگ کره بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ به عنوان راهی برای روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مطرح شد.    

ماه گذشته مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر پیشنهاد داد دو کره و آمریکا و شاید چین یک چنین اعلامیه‌ای منتشر کنند. مون و مشاورانش میگویند که این کار میتواند راهی موثر برای اعتماد سازی و تجدید فرایند صلح باشد.

وزارت خارجه سئول در بیانیه‌ای گفت: دو وزیر تبادل نظری خاص و عمیق درباره چگونگی همکاری برای از سرگیری فرایند صلح کره از جمله اعلامیه پایان جنگ داشتند. آنها همچنین درباره وضعیت امنیتی منطقه و مسائل جهانی و تبادل نظر کرده و درباره تدابیری برای همکاری دوجانبه گفتگو کردند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین گفت: پکن از تمام تلاش‌ها و توصیه‌هایی که برای سازش سیاسی مساله شبه جزیره کره سازنده باشد، حمایت میکند. پکن انتظار دارد گفتگو میان آمریکا و کره شمالی به شکلی مناسب از سر گرفته شود و همچنان به ایفای نقشی سازنده برای صلح و ثبات در این شبه جزیره ادامه خواهد داد.

طرفین همچنین برای افزایش تلاشهایشان به منظور ارتقای تبادلات در بخش فرهنگی توافق کردند، چرا که ۲۰۲۲ سی‌امین سالروز برقراری مناسبات دیپلماتیک آنهاست. کره جنوبی برای همکاری با چین برای ارتقای تبادل محتوای فرهنگی ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400080906092
  • خبرنگار : 71402