«بهروز اسلامی» در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه با تغییرات سریع تکنولوژی و پیشرفتهای صنعتی، بشر بیش از پیش از ظرفیتهای زیست محیطی در راستای توسعه و بهبود وضعیت زندگی خود بهرهبرداری میکند و در برخی موارد، این استفاده نادرست منجر به آسیبهای جبرانناپذیری به محیط زیست و توسعه پایدار در جوامع میشود.
وی افزود: در این بین با توجه به افزایش آگاهی مردم، توسعه روزافزون سازمانهای مردم نهاد(NGO) و مشخص شدن هرچه بیشتر نقش محیط زیست و نحوه استفاده از آن در توسعه پایدار و آینده جوامع، شرکتها به خصوص شرکتهای تولیدی و معدنیصنعتی بیش از پیش در مضان اتهامهای مختلفی همچون تخریب و آسیب به محیطزیست و تخریب زیرساختها هستند.
اسلامی خاطرنشان کرد: البته از طرفی نیز متاسفانه در کشور شاهدیم که به دلایل مختلفی، به موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتهای تولیدی و معدنیصنعتی پرداخته نمیشود و مدیران این شرکتها به دلایل متعددی از ورود به این موضوع مهم و کلیدی خودداری کردهاند به نحوی که میتوان اذعان کرد یکی از حلقههای مفقوده توسعه در کشور و استان یزد، بیتوجهی به مسئولیت اجتماعی این شرکتهاست.
وی گفت: بحث عمل به تعهدات و مسئولیت اجتماعی با نگاه علمی و دقیق و تاکید بر نظرات و خواستههای مردم و حتی بررسی روند تغییرات این خواستهها در طول زمان، موضوعی است که در این سالها آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است ولی معدود شرکتهایی نیز آن را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دادهاند که از جملهی آنها در استان یزد را میتوان شرکت معدنی صنعتی چادرملو نام برد.
مسئول مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی یزد به نظرسنجی این واحد بزرگ صنعتیمعدنی در راستای جامه عمل پوشاندن به مسئولیت اجتماعی خود در شهرستان اردکان اشاره و عنوان کرد: چادرملو در دو دوره اقدام به نظرسنجی تحت عنوان سنجش نگرش شهروندان در این خصوص کرده است.
وی با بیان این که در این دو طرح که یکی در سال ۱۳۹۹ و دیگری در اواخر تابستان و اوایل پاییز ۱۴۰۰ اجرا شد، ابتدا به بررسی نگرش و میزان رضایت شهروندان اردکان نسبت شرکت معدنیصنعتی چادرملو و مهمترین نیازها و خواسته های و شهروندان از شرکت معدنی صنعتی چادرملو و دیگری تغییرات این موارد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، گفت: این مهم با این هدف انجام شد که این شرکت در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی فرهنگی خود نسبت به اردکان با شناخت بهتر و دقیقتری وارد عمل شود و در نهایت منجر به افزایش رضایت اجتماعی شهروندان شود.
اسلامی به گزیدهای از یافتههای این دو نظرسنجی نیز اشاره و اذعان کرد: میانگین میزان رضایت از کیفیت هوا ۲۷.۴ درصد بود، میانگین میزان رضایت از فضای سبز ۴۵.۶ درصد و میانگین میزان رضایت از وضعیت و امکانات بهداشتی و درمانی ۵۳.۲ درصد و همچنین میانگین میزان رضایت از آب آشامیدنی نیز ۲۰.۲ درصد بود که البته با توجه به اینکه نظرسنجی در پایان تابستان انجام شد، مورد اخیر میتواند در این میزان اثرگذار بوده باشد.
وی گفت: با وجود این که بیشترین میزان مصرف آب با اختلاف زیادی در کشور مروبط به بخش کشاورزی است، ۷۷.۷ درصد مردم اردکان فکر میکنند که بیشترین میزان مصرف آب در بخش صنعت رخ میدهد.
وی با بیان این که ۵۴ درصد مردم اردکان تولید شیشه را آلایندهترین صنعت موجود در شهرستان میدانند، اظهار کرد: البته تنها ۳۲.۹ درصد مردم از فعالیت شرکت معدنی صنعتی چادرملو در راستای مسئولیت اجتماعی آن اطلاع داشتند ولی از میان افرادی که مطلع بودند میانگین میزان رضایت، عدد قابل توجه ۸۰.۸ درصدی وجود داشت.
به گفتهی این مدیر حوزه نظرسنجی، مهمترین خواستههای مردم اردکان از شرکت معدنی صنعتی چادرملو جهت انجام مسئولیت اجتماعی براساس این نظرسنجی به ترتیب ایجاد فضای سبز، ساخت سالن و ورزشگاه، ساخت مدرسه و افزایش فضاهای آموزشی، ساخت بیمارستان و ساخت سالن تئاتر و سینما بوده است اما نکته مهمتر مشارکت نکردن ۷۹.۱ درصد افراد در پاسخ به این سوال بود یعنی این افراد یا تمایلی به پاسخگویی در این سوال نداشتند یا عنوان نمیدانم را ذکر کرده بودند که علت این مورد جای بحث و تحقیق بیشتری دارد.
وی میانگین میزان رضایت اردکانیها از کمربند سبز را ۷۲.۴ درصد عنوان و تصریح کرد: میانگین میزان رضایت از عملکرد مدیریت جدید شرکت نیز نسبت گذشته ۷۳.۴ درصد بود و حدود ۷۰ درصد معتقد بودند که طرحهای توسعهای این شرکت میتواند بیکاری جوانانشان را کاهش دهد.
اسلامی با بیان این که همین نظرسنجی مشخص کرد قسمت عمدهای از افراد در آشنایان خود دارای فرد بیکار هستند و در رابطه با اشتغال نگرانیهای خاص خود را داشتند، گفت: نتایج این نظرسنجی نشان داد که حدود ۷۰ درصد پاسخگویان موافق توسعه شرکت چادرملو بر اساس استانداردها بودند.
وی با بیان این که ۷۰ درصد پاسخگویان نسبت به شرکت معدنی صنعتی چادرملو احساس افتخار میکردند، حمایت از خانوادههای بی سرپرست، حمایت از توسعه بخش بهداشت و درمان شهرستان و بهبود فضای سبز شهری و پارکها را سه اولویت مردم در پاسخ به سوال بسته اولویت شرکت معدنی صنعتی چادرملو در ادرکان چه باشد؟ خواند.
این مسئول سه اولویت مردم جهت سرمایهگذاری چادرملو در ورزش را به ترتیب فوتبال، والیبال و بسکتبال خواند و افزود: میانگین رضایت از کمک ۱۵۰ میلیارد ریالی این شرکت به شهرداری جهت بهبود آسفالت معابر شهر نیز ۸۲.۶ درصد بوده است.
وی گفت: با تمام این اوصاف ولی پاسخگویان این نظرسنجی احساس میکنند تنها ۳۰.۷ درصد کارکنان شرکت معدنی صنعتی چادرملو بومی هستند که با واقعیت فاصله بسیار زیادی داشت و در نهایت نتایج این نظرسنجی نشان داده که مهمترین مشکلات اردکان از منظر پاسخگویان به ترتیب مشکلات اقتصادی، آلودگی آب و هوا، امنیت و وجود مهاجران، فضای سبز و مشکلات فرهنگی است که مشکلات اقتصادی با بیش از ۷۵ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود.
اسلامی در پایان نیز با اشاره به این که شهرستان اردکان یکی از غنی ترین و ثروتمندترین شهرستانهای کشور محسوب میشود، ابراز امیدواری کرد که شرکتهای تولیدی این شهرستان و همچنین استان یزد در انجام نظرسنجی دقیق و علمی و بررسی نظرات شهروندان و روند تغییرات آن در طول زمان اهتمام بیشتری داشته باشند تا ضمن هدفمند شدن این گونه فعالیتهایشان، شاهد افزایش میزان رضایت اجتماعی شهروندان باشند.
انتهای پیام