ورود ناو آمریکایی به دریای سیاه

دفتر مطبوعاتی ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناو مونت ویتنی را برای شرکت در رزمایش مشترک با نیروهای ناتو به آب های دریای سیاه اعزام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، قرار است در طول این عملیات، کشتی مونت ویتنی و عواملش در کنار متحدان و شرکای ائتلاف ناتو در دریای مدیترانه و دریای سیاه به طور مشترک عملیات انجام دهند.

در بیانیه این ناوگان آمده است: "ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا و نیروهای تهاجمی و پشتیبانی دریایی ناتو (STRIKFORNATO) مبادرت به اجرای عملیات با ناو یو.اس.اس مونت ویتنی به عنوان ناو فرماندهی و کنترل SIXTHFLT (ناوگان ششم)، در تاریخ 29 اکتبر 2021 کردند".

در ادامه این بیانیه آمده است:  "در طول این عملیات، عوامل ناو مونت ویتنی با این کشتی در کنار متحدان و شرکای ناتو در دریای مدیترانه و دریای سیاه فعالیت داشته و با یکدیگر برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه همکاری می کنند."

این ناوگان تصریح داشت: عملیات و تمرینات مشترک نشان‌دهنده تعهد ناتو به حفظ آزادی کشتی رانی برای همه کشورها در آب‌های بین‌المللی است.

این در حالی است که ناوهای جنگی ناتو به صورت دوره‌ای وارد دریای سیاه می شوند. در اواخر ژانویه، ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه ناوشکن های  آمریکایی مجهز به موشک هدایت شونده "پورتر" و "دونالد کوک" را ردیابی کرد.

وزارت خارجه روسیه بارها اعلام کرده است که حضور کشتی‌های جنگی متعلق به کشورهای خارج از منطقه در دریای سیاه تاثیری در تقویت ثبات در این دریا ندارد. آمریکا تاکید دارد که در چارچوب کنوانسیون مونترو که ترانزیت کشتی‌های نیروی دریایی از تنگه‌های بسفر و داردانل را در ضمن اجرای رزمایشها در آب‌های بین‌المللی تنظیم می کند، عمل کند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400080805681
  • خبرنگار : 71415