رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن در دریای چین جنوبی

چند روز پس از پایان رزمایش چین و روسیه در دریای چین جنوبی، حال این منطقه میزبان تمرین مشترک یک گروه ضربت ناو هواپیمابر آمریکایی و یک ناوشکن ژاپنی حامل هلی‌کوپتر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ساوت چاینا مورنینگ پست، ناو هواپیمابر "کارل وینسون" و گروه ضربتی آن برای انجام تمرینات مشترک با ناوشکن "جِی. اس. کاگا" نیروی دریایی ژاپن، در آب‌های مورد مناقشه حضور دارند. ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تمرینات شامل عملیات پروازی، آموزش تاکتیکی هماهنگ بین واحدهای سطحی و هوایی و تمرینات حمله دریایی خواهد بود.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که چین و روسیه، گشت‌زنی مشترک، تمرین ضد زیردریایی و اولین گذر مشترک از تنگه سوگارو در مجمع الجزایر ژاپن را انجام دادند که به عنوان اقدامی برای مقابله با فشار آمریکا و متحدانش تلقی شد.

آدمیرال دوم "دانیل مارتین"، فرمانده گروه ضربتی کارل وینسون، در بیانیه‌ای گفت که عملیات دوجانبه "جزئی کلیدی در آمادگی جمعی دریایی ما" است.

او گفت: هند-اقیانوسیه منطقه‌ای پویا است و ما با ادامه عملیات‌های معمول با متحدان و شرکای خود در سراسر آب‌ها و حریم هوایی بین‌المللی، تعهد تزلزل ناپذیر خود را به رعایت قوانین بین‌المللی در دریا و هوا، و حصول اطمینان از اینکه همه ملت‌ها می‌توانند بدون ترس یا رقابت همین کار را انجام دهند، نشان می‌دهیم.

به گفته چونگ مونگ، دانشیار دانشکده مطالعات بین‌المللی لیبرال در دانشگاه واسادا در ژاپن، نیروی دریایی آمریکا در واکنش به فعالیت اخیر چین و روسیه، می‌خواهد اتحاد خود با ژاپن را برجسته کند.

وی گفت: از سال گذشته، آمریکا و ژاپن بارها رزمایش‌های مشترکی را در دریای چین جنوبی انجام داده‌اند، اما این اولین بار است که چین و روسیه در سال‌های اخیر رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اختلاف ارضی بین چین و ژاپن بر سر گروهی از جزایر خالی از سکنه در دریای چین شرقی گفت: آمریکا و ژاپن هر دو تلاش کرده‌اند تا اتحاد خود را در برخورد با چین برجسته کنند؛ آمریکا امیدوار است که که ژاپن نقش فعالی در مسئله تایوان ایفا کند، در حالی که توکیو خواهان حمایت آمریکا در موضوع جزایر " دیائو " است.

به گفته وزارت دفاع ژاپن، در رزمایش‌های هفته گذشته، پنج کشتی جنگی چینی و پنج کشتی جنگی روسیه در 18 اکتبر از تنگه سوگارو - که جزایر هونشو و هوکایدو ژاپن را جدا می‌کند - عبور کردند. پنج روز بعد، وزارت دفاع چین اعلام کرد که 10 کشتی نیروی دریایی و شش بالگرد از دو کشور به مدت یک هفته از 17 اکتبر در دریای ژاپن، غرب اقیانوس آرام و دریای چین شرقی، به گشت‌زنی مشترک پرداخته‌اند.

به گفته لو لی شیه، مربی سابق آکادمی نیروی دریایی تایوان، آمریکا از مانورهای مشترک این هفته، به عنوان نمایش دیگری از قدرت و همکاری‌های نظامی خود استفاده کرد.

لو گفت: مانورهای چین و روسیه در آب های ژاپن، راهی برای مقابله با رزمایش‌های دریایی در منطقه در اوایل ماه جاری، به رهبری ناوهای هواپیمابر آمریکایی و انگلیسی بود. این امر آمریکا را وادار کرد تا حضور نظامی خود در منطقه را از طریق رزمایش دریایی با ژاپن در این هفته برجسته کند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400080503701
  • خبرنگار : 71661