نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاههای فارس:

 نگاه هستی شناختی مشکلات پزشکی مدرن را پاسخ می‌دهد

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های فارس خاطرنشان کرد که با نگاه هستی شناسی به طب می‌توان به مشکلات پزشکی مدرن پاسخ داد.

حجت‌الاسلام مقامی شامگاه سه‌شنبه ۴ آبان در آیین آغاز به کار پنجمین همایش بین‌المللی سیره نبوی در طب که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، بیان کرد:۱۰ سال است که این همایش هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد که در پاسخ به یک سوال قدیمی است.

او ادامه داد: سئوالی مبنی بر اینکه آیا اسلام طب دارد با پیامبر طبی دارد؟ همیشه بین نخبگان عالم اسلام و هم توده مردم مطرح بوده است که با نگاه معرفت شناسی یا هستی شناسی می‌توان به این مهم پاسخ داد.

مقامی گفت: در نگاه معرفت شناسی تنها به ذهن افراد سر و کار داریم و فقط دانشی را به آنها منتقل می‌کنیم اما در نگاه هستی شناسی تمام وجوه انسانی هم در خصوص بیمار و هم پزشک مدنظر قرار دارد؛  بنابراین پزشکی که با این نگاه تربیت می‌شود همه وجود انسان را بررسی می‌کند.

مقامی خواستار گنجاندن موضوع آموزش حکمت طب به دانشجویان پزشکی، در دوره ششم این همایش شد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز ضمن برشمردن انواع طب‌ها، تاکید کرد که نباید بین نفس و جسم فاصله وجود داشته باشد.

آیت‌الله بهشتی بیان کرد: در منابع اسلامی به ویژه قرآن، انسان معرفی شده اما انسان چه کسی است؟

او با بیان اینکه در قرآن آمده است که بهترین ساختار، آفرینش انسان است، افزود:مقام انسان، احسن المخلوقین است و به انسان نسبت به مخلوقات برتری داده است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تقسیم طب به سه حوزه طب اکبر، اوسط و اصغر، تصریح کرد: طب اکبر یک طب جامع است که هم به نفس انسان توجه دارد و هم به جسم انسان.

آیت‌الله بهشتی گفت: طب اوسط به روح توجه دارد اما طب اصغر طب متداول امروزی است که ما به آن گرفتار هستیم که تنها به بدن نگاه می‌شود.

به گزارش ایسنا، جایزه سیره نبوی در طب در پنجمین دوره از این همایش به نام دکتر مرحومه قمرالسادات هاشمی‌الحسینی نامگذاری شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400080402924
  • خبرنگار :