به گزارش ایسنا، محسن صالحی نیا در مراسم پنجمین میز توسعه و تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو اظهار کرد: این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلی سازی ۳۳ قطعه – پروژه در خودروهای تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی منعقد شده است.
به گفته رئیس هیات عامل ایدرو تاکنون در مجموع چهار میز ساخت داخل قطعات خودرو ۱۵۴ قطعه – پروژه با ارزش ۴۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه داخلی سازی شده است.
آیا تولید خودرو به سه میلیون دستگاه میرسد؟
مهدی صادقی نیارکی نیز در این برنامه گفت: رشد صنعتی در سال گذشته ۸.۱ درصد و در سه ماهه نخست امسال بر اساس اطلاعات مرکز آمار ۵.۵ و بانک مرکزی ۶.۱ درصد بوده است. همچنین در شش ماهه اول امسال، صدور پروانه بهرهبرداری دو درصد و اشتعال آنها ۲۰ درصد رشد داشته، به طوری که در این مدت حدود ۷۷ هزار نفر در بخش صنعت شاغل شدند.
معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین از رشد صادرات و واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: در نیمه اول امسال تولید خودرو ۳.۴، اتوبوس ۱۰ درصد، کامیون، کشنده و کامیونت، ۶۶ درصد رشد و تولید وانت ۱۳ درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ در پروژه نهضت ساخت داخل سهم هر استان از ۲۱۱ اقلام گلوگاهی مشخص شد، تصریح کرد:سال قبل برنامه ۳.۵ میلیارد دلار بود که ساخت حدود دو میلیارد دلار آن از سوی دفاتر تخصصی تایید شد . یعنی حدود ۷۰ درصد عملکرد داشتیم. امسال هم ۳.۴ میلیارد دلار برنامه داریم در شش ماه ۲.۲ میلیارد از آن انجام شده و در صورت تایید از سوی دفاتر تخصصی و در شرایطی که منجر به کاهش واردات شود، اعلام خواهد شد.
صادقی نیارکی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به برنامه تولید خودرو در سالهای آینده از سوی وزیر جدید صمت مطرح شد هم گفت: این برنامه ۱۰ سال پیش از سوی سازمان گسترش تدوین شده که در افق ۱۴۰۴ تولید خودرو به سه میلیون دستگاه برسد و ۳۰ درصد سهم صادرات باشد. باید ببینیم در مسیر برنامه بودیم یا نه. در اصل مشکلات بخشی مربوط به ساختار خودروسازی و بخش دیگر مشکلات پیرامونی بوده که به این صنعت تحمیل شده است.
وی افزود: در پاسخ به اینکه آیا این برنامه شدنی است، با توجه با وضعیت فعلی ظرفیت قطعه سازی، خطوط پرس و غیره من هم میگویم خیر. چرا که حتی با تولید ۲.۲ میلیون دستگاه هم فاصله داریم. اما باید در این حوزه سرمایه گذاری شود. برای سرمایه گذاری نیز باید اقتصاد صنعت خودرو اصلاح شود. نمیتوان توقع سرمایه گذاری برای یک بنگاه زیانده را داشت.
به گفته این مقام مسئول، دراین زمینه پروژه اول وزیر صمت، اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودرو سازی است. در حال حاضر منشور پروژه در حال تدوین است و بعد از اتمام آن، حتما نظر خبرگان این حوزه را میگیریم.
در پایان این برنامه تفاهم داخلی سازی قطعات نیز امضا شد.
انتهای پیام