«حمزه کاظمی» در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این کتاب حاصل ساعتها تفکر و تحقیق و تجربه آموزش در مراکز فنی و حرفهای بوده و جامعه هدف اصلی آن هنرجویان رشته مکانیک خودرو در هنرستانها و سازمانهای فنی و حرفهای و دانشگاهها است.
وی افزود: به عنوان هنرجویی که در روش آموزشی کنونی تعلیم دیده و معلمی که سابقه کوتاهی در امر تعلیم به همان روش در هنرستان را دارم به این نتیجه رسیدم روشی که اکنون استفاده میشود یکی از بیکیفیتترین روشهای آموزش به هنرجویان است و تنها هدفش اتمام دوره سه ساله بوده و نتیجه ملموسی برای هنرجو و هنرآموز نخواهد داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم با مطالعه بر روی روشهای آموزش که در رشتههای مختلف به کار برده میشود روشی را ترکیب و به بهترین روش برای تدریس در زمینه مکانیک دست پیدا کنم.
کاظمی در خصوص آموزش مکانیک خودرو به روش پراتیک تشریح کرد: آموزش مکانیک خودرو به روش پراتیک در واقع روشی مبتنی بر استفاده از وسایل کمکآموزشی است. برای انتقال دانش به دانشآموزان باید کوتاهترین و بهترین مسیر انتخاب شود، به همین دلیل در مدارس و دانشگاههای کشورهای توسعهیافته استفاده از وسایل کمک آموزشی به فراوانی دیده میشود و آنها به این نتیجه رسیدهاند که استفاده درست از تجهیزات کمک آموزشی یکی از مهمترین فاکتورهای ایجاد آموزش با کیفیت و پویا است.
وی در خصوص کارگاه پراتیک عنوان کرد: در رشتههای پرستاری، مامایی، پزشکی و پیراپزشکی یک واحد درسی به نام کارگاه پراتیک وجود دارد که دانشجویان این گروهها بعد از کسب دانش لازم از طریق گذراندن واحدهای تئوری و قبل از ورود به بخشهای بیمارستانی بهطور آزمایشی تمریناتی را بر روی ماکتهای مختلف انجام میدهند. و پس از کسب مهارتهای اولیه وارد بخشهای واقعی مختلف درمانی و بهداشتی میشوند.
کاظمی افزود: مانند کارگاه پراتیک رشتههای بیمارستانی، اعتقاد دارم که با ورود این روش در مکانیک خودرو و سایر رشتههای فنی میتوان جهش زیادی در ارتقای مهارت آموزی در کشور ایجاد کرد.
معلم و پژوهشگر ایلامی خاطرنشان کرد: ما برای ارتقای سطح مهارت در هنرجویان به روشهای نوینی نیاز داریم و باید قبول کنیم که روشهای پیشین کهنه هستند. آموزش به روش پراتیک میتواند روشی ابتکاری باشد و به صورت مخصوص و انحصاری برای یکی از رشتههای فنی طراحی شده باشد که قطعا با شرایط آن رشته هماهنگی کامل داشته و کیفیت آموزش را تا حد زیادی افزایش میدهد که در مکانیک خودرو نیز قابل اجراست.
کاظمی گفت: بر اساس هرم یادگیری ادگار دیل آموزش مکانیک خودرو به روش پراتیک میتواند سطوح بالای یادگیری (تا۹۰% ) را محقق کند. این متد تلاش میکند که هنرجو تمام حواس خود را به کار گیرد یعنی بشنود، بخواند، ببیند، بگوید، کشف کند و انجام دهد، با شبیهساز (مولاژ) کار کند آن را باز کرده، تنظیم کند و ببندد و در ذهن خود برای آن ساختاری بسازد و در نهایت آن را برای معلم و همکلاسیهایش توضیح دهد. و این یعنی فراگیری ۹۰% از موضوعات که بالاترین سطح یادگیری خواهد بود.
به گزارش ایسنا، کتاب آموزش کاربردی مکانیک خودرو به روش پراتیک اثر مشترک حمزه کاظمی و زهرا پالیزبان، در ۹۸ صفحه و با بهای ۳۰ هزار تومان توسط نشر نیشتمان منتشر شده است.