لزوم مشخص شدن وضعیت زمین‌های موقوفه روستاهای استان مرکزی

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان‌ مرکزی گفت: برطرف‌سازی مشکلات استان در حوزه موقوفات بخصوص در روستاها الزامی‌ است.

عبدالله‌ واحدی روز ۲۱مهرماه در نشست آخرین روز از دهه وقف و تجلیل از واقفین خیراندیش و یاوران وقف اظهار کرد: استان مرکزی دارای ۳۵۰ روستای موقوفه است که هر کدام در اندازه متفاوتی وقفی هستند، برخی روستا به‌صورت ۶ دانگ و برخی ۴ دانگ و برخی حتی زیر ۱ دانگ وقف عام هستند و لازم است با همکاری مردم وضعیت این زمین‌های موقوفه مشخص شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان اوقاف مشخص شدن وضعیت این روستاهاست، لذا مردم با همکاری و مصالحه در این خصوص با سازمان اوقاف می‌توانند از تسهیلاتی مانند تخفیف برخوردار شوند اما در صورت شکایت و حل شدن این مسئله در دادگاه‌ها نه‌ تنها تسهیلاتی به افراد تعلق نمی‌گیرد بلکه مجبور به پرداخت هزینه شکایت و دادگاه نیز خواهند شد.

وی در خصوص امور خیریه و وقف اظهار کرد: حس نوع دوستی در همه انسان‌ها و بین تمامی نژادها و اقشار و در همه کشورها حتی قبل از اسلام و در تمامی ادیان وجود داشته‌ است و در سایر ادیان نیز در قالب امور خیریه اقدامات بسیاری صورت می‌گرفته است‌.

وی اشاره کرد: توسعه یک مقوله فرهنگی است و سازمان اوقاف و امور خیریه با اقدامات خود می‌تواند تحول عظیمی را در این عرصه ایجاد کند.

واحدی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سنگ در روز گذشته در محلات و خودکفایی در تولید سنگ و توسعه در تولید دستگاه‌های برش سنگ و فرآوری سنگ تصریح کرد: لازم است به افراد و ایده‌ها و اقداماتشان توجه شود. بخصوص در استان مرکزی که یک چهارم مشاهیر کشور به این استان تعلق دارند، لازم است چراغ‌های علم روشن‌تر شود و اقدامات خلاقانه و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور فعالانه‌تری در استان داشته باشند و از آنها حمایت بیشتری شود. حمایت از طرح‌هایی که در توسعه کشور نقش دارند موجب افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود.

وی با ذکر این نکته که وقف در همه عرصه‌ها می‌تواند ظهور و بروز پیداکند، تاکید کرد: سازمان اوقاف و امورخیریه یک اداره دولتی است و به‌ عنوان یک واسطه در صرف موقوفات در کارهای عام‌المنفعه و کمک به نیازمندان و انجام طرح‌های توسعه‌ای توانسته است اقدامات وسیعی را انجام دهد و از کارهای اولیه‌ای مانند جمع کردن اجاره بها به سمت طرح‌های بزرگ توسعه‌ای حرکت کند.

واحدی بیان کرد: ایجاد پیوست‌های فرهنگی در اقدامات و طرح‌های اوقاف الزامی‌است، همچنین باید افراد نیازمند در شرکت‌ها و دفاتری که ایجاد می‌شوند مشغول به‌کار شوند تا برای همیشه از گرداب فقر خارج شده و بتوانند در سال‌های آتی به عنوان سهامدار این شرکت‌ها در تامین مالی خود و خانواده موفق عمل کرده و به چرخه فقر بازنگردند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مسئولین کشوری می‌بایست از سطح بالقوه به بالفعل تغییر کند. همچنین نکته حائز اهمیت این است که همه ما میتوانیم با هر مبلغی واقف باشیم و افراد می‌توانند با وقف پول و سهام از منافع معنوی و تسهیلات سازمان اوقاف استفاده کنند.

به گزارش ایسنا در این جلسه از دو واقف بزرگ و همچنین خبرنگاران تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای‌پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400072115323
  • خبرنگار :