یک نماینده سابق مجلس:

مراقبت شود لوازم خانگی به سرنوشت صنعت خودرو دچار نشود

عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم با اشاره به مشکلاتی که در صنعت خودروی کشور وجود دارد، گفت: در حوزه خودرو ما انحصار را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دادیم، اما اقدامات لازم برای آسیب‌زدایی از این انحصار را انجام نداده‌ایم و اگر همان مسیر را در مورد صنعت لوازم خانگی طی کنیم، سرنوشتمان در این صنعت هم به همان شکل خواهد شد.

سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دستور رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به کشور، اظهار کرد: این دستور رهبری، دستوری بسیار درست و به جا بود، اما باید اقداماتی در حوزه اجرا و قانون‌گذاری انجام گیرد تا این دستور به خوبی عملی شود.

وی افزود: هر کشوری برای حمایت از تولیدات داخلی خود، ممکن است واردات کالاهای خارجی را ممنوع کند یا تعرفه‌های سنگینی را برای واردات این کالاها وضع کند. اما باید یک سری اقدامات انجام شود تا هم به دستور ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای عمل شود و هم این عدم واردات، مشکلی ایجاد نکند.

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: طبق قانون هیچ ممنوعیتی برای ورود کالا به کشور وجود ندارد و به وزارت صمت اجازه داده شده است با اعمال تعرفه، کالاهای خارجی را وارد کشور کند. اما پس از اتفاقاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام افتاد، در شورای هماهنگی سران قوا تصمیم گرفته شد به دلیل مشکلات ارزی، ورود بیش از ۳۰۰۰ قلم کالا ممنوع شود.

باستانی با بیان اینکه مجلس و دولت باید تدابیری را اتخاذ کنند که ممنوعیت ورود کالاهای کره‌ای به کشور تبعاتی نداشته باشد، گفت: هر زمانی که در عین وجود متقاضی در داخل کشور، ممنوعیت واردات جدیدی اعمال می‌شود، موضوع قاچاق مطرح می‌شود. هرچند در حال حاضر به دلیل نرخ ارز نسبت به سال‌های گذشته قاچاق کمتر شده است، اما باز هم باید تدابیری اندیشیده شود تا جلوی قاچاق کالا به کشور گرفته شود. یکی از عواملی که سبب افزایش قاچاق می‌شود، این است که ممکن است تولید داخل، به لحاظ کیفیتی و کمیتی کفاف تقاضای داخل را ندهد. لذا لازم است شورای هماهنگی سران قوا به موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای ورود کند تا با شکل‌گیری هماهنگی‌های لازم بین سران سه قوه، تمهیداتی اندیشیده شود تا از افزایش قاچاق جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: در راستای بهتر عملی شدن دستور رهبری مبنی بر عدم واردات لوازم خانگی کره‌ای، باید یک بسته حمایتی از طرف وزارت‌های صمت و اقتصاد تعریف شود، به طوری که میزان کالاهای تولید داخل، محدوده کالاهای تولیدی برای دهک‌های مختلف و حجم کالاها براورد شود و تعمیق داخلی‌سازی نیز مشخص شود. در خصوص صنعت خودرو این اتفاق افتاد و میزان تعمیق داخلی‌سازی مشخص شد. پس از اینکه ورود خودروهای خارجی ممنوع شد، حدود ۳.۷ میلیارد دلار مجبور شدیم قطعات وارد کنیم؛ چراکه تعمیق داخلی‌سازی اتفاق نیفتاده بود. در مورد لوازم خانگی نیز باید مشخص شود که کدام قسمت به ارزبری و واردات قطعه نیازمند است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم با تاکید بر لزوم انجام حمایت همراه با ارتقاء کیفیت، اظهار کرد: باید به بازار داخل زمان بدهیم تا بتواند رقابت‌پذیر شود و همچنین بتوان کالاهای تولید داخل را صادر کرد. این اقدامات در رابطه با تولید لوازم خانگی رخ نداده است و ممکن است در دراز مدت به این صنعت و مصرف‌کنندگان آن لطمه بزند.

باستانی با اشاره به اینکه دستور رهبری مبنی بر ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره‌ای به کشور، کمک بسیاری را به تولیدکنندگان داخلی می‌کند، اضافه کرد: اما تولیدکنندگان داخلی نیز به منظور تقدیر از این فرصت پیش‌آمده، باید سعی کنند تمام کالاهای مصرفی خود و خانواده‌هایشان را نیز از بین کالاهای ایرانی انتخاب کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در صنعت خودروی کشور وجود دارد، گفت: در حوزه خودرو ما انحصار را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دادیم، اما اقدامات لازم برای آسیب‌زدایی از این انحصار را انجام ندادیم و اگر همان مسیر را در مورد صنعت لوازم خانگی طی کنیم، سرنوشتمان در این صنعت هم به همان شکل خواهد شد.

نماینده سابق مردم تربت حیدریه در مجلس ادامه داد: برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، باید سعی شود مشکلات حوزه لوازم خانگی حل شود به عنوان مثال این صنعت در حوزه تامین مواد بسیار مشکل دارد که باید فکری برای آن شود. همچنین ما به یک سند استراتژی توسعه لوازم خانگی نیاز داریم. در کنار این اقدامات باید پیشران‌های اقتصادی صنعت تولید لوازم خانگی را نیز فعال کرد. در هیچ کجای دنیا مانند ایران این تعداد تولیدی لوازم خانگی، موتورسازی و سایر صنایع وجود ندارد. لذا ضروری است تا پیشران‌های اقتصادی تعریف شوند و کم‌کم به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز وارد شویم. سپس حتی می‌توان ممنوعیت واردات کالاها را نیز لغو کرد و واردات را با قرار دادن تعرفه کنترل کرد. این‌ها اقداماتی است که وزارت صمت باید با همکاری سایر بخش‌های اقتصادی دولت انجام دهد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071710943
  • خبرنگار : 50405