معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان:

۳۵ درصد کشاورزان خراسان رضوی گندم‌ و جو کشت می‌کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ۳۳۷ هزار کشاورز استان خراسان بالغ‌ بر ۱۳۴ هزار نفرشان حدود ۳۵ درصد گندم و جو کشت می‎کنند.

غلامحسین ساربان در جمع کشاورزان شهرستان خلیل‌آباد با بیان اینکه برای تأمین غذای تمام جمعیت استان خراسان رضوی به ۸۱۰ هزار تن گندم نیاز داریم، از نیاز ۸۵۰ هزار تن جو برای تأمین بخشی از نیاز دام این استان خبر داد و اظهار کرد: اگر بخواهیم بهره‎وری بخش دام استان خراسان را به بهترین حالت ممکن برسانیم، به ۹ میلیون تن علوفه نیاز داریم.

وی عنوان کرد: از ۳۳۷ هزار کشاورز استان خراسان بالغ‌ بر ۱۳۴ هزار نفرشان حدود ۳۵ درصد گندم و جو کشت می‎کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در این شرایط سخت باید به مردم و کشاورزان کمک نمود، اولین توفیقات بخش کشاورزی را در اقدامات به‌نژادی دانست و عنوان کرد: اگر چه ابتدای انقلاب عملکرد گندم کشور یک تن و ۶۰۸ کیلوگرم بوده اما سال قبل شرایط اقلیمی ما را در این محصول متوقف نمود و نتوانستیم خود را با آن سازگار کنیم.

وی گفت: متاسفانه متناسب با میزان آب موجود کشت انجام نداده‌ایم و این موجب شده عده‌ای از کشاورزان ناامید شوند و به سمت باغداری بروند. کشاورزان به هر میزان که کشت پائیزه داشته باشند، می‌توانیم موفق عمل کنیم. ملاک متوسط عملکرد در هکتار است.

ساربان در ادامه به متعادل‎سازی مصرف کود تأکید کرد و گفت: در حال حاضر فسفات و پتاس موجود در خاک به شدت در حال تخلیه شدن است. یک تن گندم ۲۸ کیلو ازت، ۹.۵ کیلو فسفر و ۲۳ کیلوگرم پتاس را از خاک خارج می‌کند. هم‌اکنون مصرف پتاس و فسفات اجباری است چون قیمت‌شان افزایش یافته، نباید توسط کشاورزان کنار گذاشته شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: کشاورزی یک چرخه زیستی است و زراعت، باغ، دام، جنگل و مرتع باید در کنار هم باشند، قرار نیست هر چه به نفع‌مان بود، همان را کشت کنیم نباید مسیر را اشتباه رفت.

ساربان بر افزایش مواد آلی خاک‌ها تأکید کرد و گفت: قلب خاک ماده آلی است. میزان مواد آلی خاک‌های استان ۰.۴ درصد بوده در صورتی که مواد آلی بهترین خاک‌های دنیا پنج تا ۶ درصد است.

وی اظهار کرد: از کشت ارزن نباید غفلت کرد. تنها نسخه‌ای که امروز برای کاهش مصرف ذرت در مرغداری‌ها اعلام نموده‎اند، ارزن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: نظرات کارشناسی اثر بخشی بیشتری نسبت به تخصیص تسهیلات بلاعوض به کشاورزان دارد، نباید توسعه در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد بلکه باید با مدیریت الگوی کشت به دنبال بهره‌وری بیشتر در این بخش باشیم.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400071610600
  • خبرنگار :