محسن وطنپرست در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تغییر ماهیت فعالیت شرکت ملی پست با توسعه شبکههای اجتماعی و تجهیزات ارتباطی در سالهای اخیر، اظهار کرد: گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی افزایش یافته و نیاز مشتریان از ارسال نامههای کاغذی به ارسال بسته و امانت تغییر پیدا کرده است.
وی با اعلام رشد ۵۴ درصدی ترافیک سرویس تجارت الکترونیک در سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از راهاندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک شرکت پست و افتتاح آن در روزهای آینده خبر داد.
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست با بیان اینکه اقبال مردم به خرید و فروش اینترنتی بیشتر از قبل شده، تصریح کرد: با توجه به شیوع همهگیری و تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا برای ماندن در خانه، فعالیت شرکت ملی پست افزایش محسوسی داشته است و کارکنان پست نیز همگام با سایر مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا در جهت تداوم و پایداری ارتباطات پستی ایثارگرانه فعالیت کردند، بهطوریکه ترافیک بسته و امانات پستی با یک جهش قابل توجه با ۸۵ درصد رشد از حدود ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۸ به ۵۰ میلیون در سال ۱۳۹۹ رسید است و این روند صعودی در شش ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته نیز با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است.
ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای عملیاتی با رشد مرسولات پستی
وطنپرست ادامه داد: رشد غافلگیرکننده و معنادار مرسولات پستی منجر به ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای عملیاتی به ویژه فرآیند پردازش مرسولات شد که جهت ساماندهی این وضعیت بر اساس مطالعات انجامشده مدل حمل و نقل شبکه خطوط پستی اصلاح و بر اساس تلاش جهادی و شبانهروزی همکاران در کمترین زمان، نسبت به راهاندازی شش هاب پستی منطقهای شامل اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، همدان و ساری اقدام شد. با راهاندازی این مراکز علاوه بر کاهش تمرکز ۲۵ درصدی فرآیند آمادهسازی و رهسپاری، مدت زمان سیر مرسولات پستی و همچنین کیفیت خدمترسانی به مشتریان (با کاهش تعداد دفعات تخلیه و بارگیری و کاهش نقاط مبادله) بهبود پیدا کرد.
وی ایجاد مرکز تجزیه و مبادلات خلیج فارس تهران را با حداقل ظرفیت پردازش و رهسپاری ۲۵هزار مرسوله در روز از جمله اقدامات اساسی در راستای ایجاد ظرفیت و بهبود کیفیت خدمات برشمرد و افزود با راهاندازی این مرکز هوشمند، امکان آمادهسازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان ممکن فراهم شده است.
مدیر کل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران بهرهبرداری از سیستمهای مکانیزه هوشمند را با ظرفیت تجزیه ۲۰ الی ۲۵ هزار مرسوله در روز در مراکز استانهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد را گام بلندی در راستای هوشمندسازی شبکه پستی دانسته و از ساخت سیستم پیشرفته پرظرفیت تجزیه مرسولات در هاب مرکزی لشگر با تکنولوژی روز دنیا توسط صنعتگران داخی خبر داد که در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.
ایجاد ۲۰ خط همجوار بین استانی در راستای کمک به بهبود تبادلات
وطنپرست ایجاد ۲۰ خط همجوار بین استانی در سال جاری را از مهمترین اقدامات شبکه در راستای ظرفیتسازی، افزایش سرعت سیر و کمک به بهبود تبادلات بین استانهای همجوار با توجه به پیوندهای نزدیک تر آنها با یکدیگر برشمرد و ابراز امیدواری کرد ایجاد خطوط مذکور سبب کاهش ۱۰ درصدی تبادلات هاب مرکزی تهران و سایر هابهای منطقهای شود.
وی با اشاره به حضور پست در اولین نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: شرکت ملی پست با تقویت ناوگان توزیع در بهمن ماه سال گذشته توانست حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کتاب را در قالب ۸۱۰ هزار مرسوله جابهجا کند که این موضوع در شرایط شیوع کرونا دستاورد بسیار مهم و قابل توجهی بود که به دست همکاران شبکه پستی رقم خورد.
مدیر کل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران همچنین بهرهبرداری از سامانه اظهارنامه گمرکی بینالمللی CDS را از جمله اقدامات موثر شرکت پست قلمداد کرد که بر اساس الزامات اتحادیه جهانی پست صورت پذیرفته است.
وطنپرست اعلام کرد با وجود اقدامات موثر انجامشده در حوزه افزایش ظرفیت و توسعه زیرساختها، لیکن به دلیل وسعت شبکه، فرسودگی ناوگان و همچنین پیشبینی روند رو به رشد ترافیک در سالهای آتی، پست جهت انجام تکالیف قانونی خود بهویژه در نقاط روستایی و دورافتاده بهشدت نیازمند توجه مضاعف و حمایت بیش از پیش جهت سرمایهگذاری در حوزههای زیر ساختی نظیر حمل و نقل، توسعه و تجهیز مراکز مبادله است.
انتهای پیام