آفتی با دردسر بزرگ

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای چند سالی است که باغداران گلستان خصوصاً در مناطق غربی این استان را با مشکل روبه‌رو کرده و خسارت‌های چند میلیاردی به آنها وارد می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص این آفت به ایسنا گفت: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی که در استان داشتیم، آفت مگس میوه مدیترانه‌ای یک ماه دیرتر نسبت به سال گذشته و از اول مردادماه بروز یافت و خوشبختانه درختان هسته‌دار شامل انواع هلو و آلو در معرض تهدید این آفت قرار نگرفتند.

کیانوش حق نما افزود: طبق رصد صورت گرفته، با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته و شرایط آب و هوایی، به این نتیجه رسیدیم که امسال جمعیت این آفت نسبت به سال‌های گذشته کمتر خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: عملیات ردیابی این آفت با استفاده از تله‌های رنگی، انواع تله‌های تغذیه‌ای و فرمونی از ۱۵ فروردین‌ماه امسال در دستور کار قرار گرفت.

حق نما تصریح کرد: به کشاورزان توصیه‌شده بود اگر در ۲۴ ساعت، تعداد مگس میوه مدیترانه‌ای در تله‌ها به ۲ یا بیشتر از آن رسید، عملیات سمپاشی را انجام دهند. همچنین به باغداران اعلام شد در صورت مشاهده ریزش غیرطبیعی میوه، موضوع را سریعاً به مراکز خدمات جهاد کشاورزی یا کلینیک‌های گیاه‌پزشکی اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه عملیات سمپاشی شرایط خاص خودش را دارد، گفت: ما هیچ‌گاه قبل از برداشت محصولی که قرار است در سفره مردم قرار بگیرد، توصیه سمپاشی نخواهیم داشت. به باغداران گفته‌شده بود که عملیات ردیابی ۲۵ روز قبل از برداشت میوه اتفاق بیفتد.

حق نما با بیان اینکه از کشاورزان درخواست شد حتماً از سموم مورد نظر ما استفاده کنند، گفت: در زمانی که میوه نزدیک برداشت قرار دارد، از باغداران خواسته شده به همراه سموم از پروتئین استفاده کنند. طبق بررسی محققان استان به این نتیجه رسیدیم که سمپاشی یک خط در میان، ضلع جنوبی تاج درخت به شعاع یک متر کفایت می‌کند و این مسئله باعث کاهش چشمگیر مصرف سم و پروتئین می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: اختلاط ارقام مختلف در یک باغ که تنها مختص گلستان است، کار مبارزه با این آفت را با مشکل روبه‌رو می‌کنند. درختان انجیر که هیچ‌گاه سمپاشی نمی‌شوند، پناهگاه اصلی مگس میوه مدیترانه‌ای هستند. حتی کودهای حیوانی که در گوشه‌ای از زمین دپو می‌شوند، به محل زاد و ولد مگس میوه مدیترانه‌ای تبدیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه برداشت دیرهنگام میوه، پتانسیل درگیر شدن باغ به این آفت را بیشتر می‌کند، تصریح کرد: میوه‌هایی مانند خرمالو و نارنگی‌های پیش رس که حالت رسیدگی فیزیولوژیک دارند باید سریعاً برداشت شوند تا در معرض این آفت قرار نگیرند.

حق نما بیان کرد: با توجه به اینکه زمستان گذرانی و سیکل زاد و ولد این آفت در پای درختان اتفاق می‌افتد، به باغداران توصیه می‌کنیم حتماً عملیات دیسک پای درخت را انجام دهند.

وی گفت: از باغداران خواسته شده میوه‌های به زمین افتاده پای درختان را جمع‌آوری و در گودال‌هایی به طول نیم متر حفر کنند تا آفت فرصت تکثیر پیدا نکند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در مناطق شهری باید با همکاری شهرداری‌ها، میوه‌های درختان مرکبات خصوصاً نارنج در سطح شهرها به‌موقع جمع‌آوری شود و روی درخت میوه‌ای باقی نماند.

وی در ادامه بیان کرد: تا هفته گذشته آفت مگس میوه مدیترانه‌ای تنها در غرب استان و شهرستان‌های بندرگز و کردکوی مشاهده شده بود اما الان در مناطقی از گالیکش نیز به‌صورت لکه‌ای رصد شده است. سال گذشته به غیر از کلاله و مراوه‌تپه، بقیه شهرستان‌ها درگیر این آفت بودند.

حق نما با بیان اینکه پتانسیل خسارت از این آفت در سطح استان بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: سال گذشته سطح آلوده ما در استان حدود ۱۷۰۰ هکتار بود که بین ۵ تا ۳۰ درصد دچار خسارت شدند. در مجموع میزان خسارت وارد شده با باغداران کمتر از ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: امسال با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان به دنبال شناسایی بیوفیکس این آفت هستیم تا بتوانیم سال آینده با توجه به شرایط دمایی پیش‌بینی کنیم، این آفت چه زمانی بروز پیدا می‌کند تا اقدامات کنترلی را انجام دهیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1400071107198
  • خبرنگار :